Karayolları Genel Müdürlüğü,
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir
Otoyolu ihale teklifini, Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım'a gönderdi. Yıldırım'ın teklifi onaylamasının ardından ihale,
Yüksek Planlama Kurulu'na sunulacak. İhalede,
'Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay' ortak girişim grubu
22 yıl 4 ay ile en düşük işletme süresini teklif etmişti.
6 milyar dolarlık malî boyutuyla 2009 yılının en önemli altyapı projesi
olarak gösterilen proje, tabii çevreyi etkilemeyecek. Ayrıca, Türkiye'nin sembol
köprülerinden biri İzmit'e denizden inşa edilecek. Karayolları Genel Müdürlüğü
yetkilileri, köprünün 3 bin metre açıklıkta (karadan karaya) inşa edileceğini
belirterek, "Köprünün hangi yöntemle inşa edileceğine yüklenici karar verecek."
dedi.
Dünyada, bu tür projelerde iki tip köprü yapılıyor. Bunlardan biri, İstanbul
Boğazı'na inşa edilen birinci ve ikinci köprülerde olduğu gibi asma köprü.
Köprülerin ayakları karaya yerleştiriliyor. Denizde, köprü için herhangi bir
ayak bulunmuyor. İkinci yöntem olan 'eğik askılı köprü'de ise karada iki adet,
denizde ise bir ya da iki adet ayak bulunuyor. Karayolları Genel Müdürlüğü
yetkilileri, bu tip köprünün son olarak Yunanistan'da Rio Adası'na inşa
edildiğini belirtiyor.
Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, proje tamamlandığında
İstanbul-İzmir arası seyahat süresinin 3,5 saate düşeceğini söyledi. 35 dolar
olarak belirlenen köprü geçiş ücretinin yüksek olduğu yönündeki eleştirileri ise
Turhan, "Biz, İstanbul Deniz Otobüsleri'nin mevcut fiyatlarını da dikkate alarak
hesaplama yaptık. Geçiş ücretini ona göre ayarladık." değerlendirmesini yaptı.
Turhan, devletin yüklenici konsorsiyuma, projeyi cazip hale getirmek için araç
geçiş garantisi verdiğine işaret ederek, "Günlük, belli sayıda arabanın geçişi
için garanti verildi. Geçiş, garantinin altında kalırsa, devlet araç başına
ödeme yapacak. Biz, araç geçişinin garantinin üstünde olacağına kesin gözüyle
bakıyoruz." şeklinde konuştu.