İstanbul Büyükşehir Belediyesi, karayolu-denizyolu-raylı sistemlerin birbiriyle entegre olmasını ve toplu taşıma sisteminin daha fazla kullanılmasını sağlayacak olan ulaşım master planı (ana plan) için düğmeye bastı. Master planı çalışmalarını Büyükşehir Belediyesi Kentsel Tasarım Merkezi ile birlikte yürütecek olan Japon Uluslarararası Ortaklık Ajansı (JICA) ekibi, 2006 yaz başında başlayacak çalışmalar öncesi son incelemeler için Türkiye'ye geldi.
Birkaç hafta Türkiye'de kalacak olan heyet öncelikle İstanbul'un ulaşımı sorunlu bölgelerini ve yeni yerleşim bölgelerini inceleyecek. Ardından da master planda hangi konularda işbirliği yapabileceklerine dair Büyükşehir Belediyesi'ne önerilerde bulunacak. Ulaşım konusundaki zayıflıkları gidermeyi amaçlayan ve bu yönüyle gayrimenkul yatırımcılarına da dolaylı rehber niteliği taşıyacak plan çalışmaları iki yıl sürecek.
Referans Gazetesi'ne şehirdeki ilk gözlemlerini aktaran JICA ekibi sözcüsü Nobuhiro Koyama'ya göre, trafikteki araç sayısı çok fazla ve gökdelenler şehir trafiğini etkiliyor. Bu nedenle yeni projeler hazırlanırken gökdelenlerle metro istasyonlarının yanyana düşünülmesi gerekiyor. Yani ya yeni projeler metro istasyonlarına yakın yerde hazırlanmalı, ya da yeni gökdelenlerin olduğu yerlere raylı sistemle ulaşılabilmeli.
Cakarta ve Manila iyi örnekler
Japonya'da sadece Tokyo'daki bir istasyonda treni kullananların günlük sayısının 3 milyon olduğunu, oysa İstanbul'da raylı sistem, otobüs ve deniz yolundan oluşan bütün toplu taşıma sistemini kullananların sayısının 2,5 milyonu geçmediğini belirten Koyama, yolcuların toplu taşıma araçlarını kullanmaya ikna edilmesinin, sorunun çözümü için hayati önemde olduğunu söyledi.
Gelişmekte olan metropollerde şehir karayollarındaki trafiğin hafif raylı sisteme geçecek şekilde tasarlandığını anlatan Koyama, bu konudaki en iyi örneklerin Cakarta, Manila ve Bangkok olduğunu açıkladı. "Bu kentlerde demiryolu sayesinde hem trafik hem hava kirliliği azaldı. Metro istasyonlarına yakın yerlerde alışveriş merkezlerinin kurulması ve bu istasyonlardan başka noktalara turistik geziler düzenlenmesi gibi şehrin ekonomisine katkı sağlayacak bazı gelişmeler de yaşandı" dedi.
İstanbul'un kuzeyini de gezeceğiz
Ulaşım sorunları ve ev fiyatlarından dolayı, insanların özellikle de özel aracı olanların İstanbul'un kuzeyindeki yeni yerleşim yerlerine yöneldiğini öğrendiğini söyleyen Koyama, demiryolları özelleştirilen Japonya'da yeni yerleşim merkezlerinde o yerin gelişimini ve merkezle bağlantısını sağlamak için demiryolu hatlarını bizzat özel şirketlerin inşa ettiğini söyledi. İstanbul'un yeni yerleşim yerlerini henüz görmediğini anlatan Koyama, kuzeye doğru şehirleşmenin belli bir plan çerçevesinde yapılması gerektiğini vurguladı.