4 Milyar Doları Cebine Koydu Gözünü Akfen ve Petkim'e Dikti
Mersin Limanı'nın işletmesini devralan Akfen, Petkim ve Derince Limanı ihaleleri için hazırlık yapıyor. Petkim ihalesinde başarız olunması halinde ikinci adres olarak Derince Limanı'nı işaret eden Akfen, iki ihale için 4 milyar dolarlık kaynak ayırdı.
Hafta sonunda Mersin Limanı'nın işletmesini resmen devralan Hamdi Akın başkanlığındaki Akfen Holding, Petkim ve Derince Limanı ihalelerine hazırlanıyor. Tesisleri içindeki liman nedeniyle Petkim ihalesiyle ilgilenen Akfen bu ihalenin kaybedilmesi durumunda da Derince Limanı için harekete geçecek. Şirketin, bu ihaleler için halihazırda 4 milyar dolarlık kaynak ayırdığı kaydediliyor.
Ankara’da gerçekleştirilen bir törenle Mersin Limanı ihalesinin işletmeciliğini cuma günü devralan Afken Holding, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın (ÖİB) seçim öncesi gerçekleştirmeyi hedeflediği 2 ihaleyle de ilgileniyor. Seçim öncesinde Petkim ihalesini sonuçlandırmayı planlayan ÖİB, Petkim’in İdare’ye ait yüzde 44 oranındaki hissesi ile Emekli Sandığı’na ait yüzde 7 oranındaki hissesinin toplamından oluşan yüzde 51’lik kamu hissesi “blok satış” yöntemi ile özelleştirilecek. Bu ihalede son teklif verme tarihi de 15 Haziran 2007 olacak.
Akfen’in giriş nedeni liman
Şimdiye kadar Zorlu Holding ihaleyle ilgilendiğini açıklarken, Anadolu Grubu da Ülker’le birlikte ihaleye gireceğini beyan etti. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Konukoğlu bu hafta yaptığı açıklamada, şartnameyi satın aldıklarını ve Petkim ile ilgilendiklerini belirtmişti. Turcas Petrol ve Azeri devlet petrol şirketi Socar ortaklığı, Akkök Şirketler Grubu da Petkim'i isteyenler arasında. Körfez sermayesinin de ilgilendiği ihaleye, 10’u aşkın grubun teklif vermesi bekleniyor.
Akfen’in de, özellikle Petkim'in İzmir'deki kendi limanı nedeniyle bu ihaleyle ilgilenme kararı aldığı belirtiliyor. Petkim tesisleri içinde yer alan limanda, 6 adet rıhtım bulunuyor. Petkim Limanı'nın başlıca hizmet alanı Ege bölgesi olmak üzere, İzmir ve Manisa. Altyapı çalışmaları bitmek üzere olan Aliağa Organize Sanayi Bölgesi’nin tam kapasite ile çalışmaya başlamasıyla Petkim Limanı’nın daha fazla önem kazanması öngörülüyor.
Petkim olmazsa Derince Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın seçimden önce yapmayı planladığı Derince Limanı işletme hakkı devri ihalesiyle de Akfen Grubu’nun ilgilendiği belirtiliyor. İzmit Körfezi’nin kuzeyinde konuşlanan Derince Limanı, sanayi ve karışık eşya yüklerine hizmet veriyor. Liman demiryolu ve karayolu şebekesiyle de bağlantılı durumda bulunuyor. Akfen, en son Antalya Havalimanı ihalesi ile İzmir limanı ihalelerine katılmış ve her iki ihaleden de son anda çekilmişti. Akfen’in Antalya için 3 milyar dolar, İzmir Limanı için de 1 milyar dolar kaynak ayırdığı, bu ihalelerden çekilmesinin ardından oluşan bu kaynağı Petkim ile Derince ihalelerine kanalize etmeyi planladığı belirtiliyor.
Petkim karını ilk 3 ayda 16 kat arttırdı
Sermayesi 204 milyon 750 bin YTL olan Petkim'de, Nisan 2005'te gerçekleşen ikinci halka arzın ardından halka açıklık oranı yüzde 38,68'e çıkmıştı. Petkim'in yüzde 54,32'si Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na (ÖİB), yüzde 7'si ise Emekli Sandığı'na ait bulunuyor. Petkim'deki kamu payının özelleştirilmesi için 2003 yılında yapılan iki girişim de başarısızlıkla sonuçlanmıştı. İlk blok satış ihalesinde Uzan Grubu'na ait Standart Kimya 605 milyon dolarla en yüksek teklifi vermiş, ancak daha sonra yükümlülüklerini yerine getirmediği için ihale iptal edilmişti. Bunun ardından ikinci kez açılan blok satış ihalesinde ise yeterli teklif alınamamıştı. Yatırımlarını tamamlayan Petkim, bu yılın ilk üç ayında kârını, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık 16 kat artırarak 50 milyon 132 bin YTL'ye çıkardı. Şirketin satış gelirleri de yüzde 20'lik büyüme ile 552.2 milyon YTL'ye ulaştı.
Akfen ortaklarıyla büyümeyi başardı
* 1976'da Ankara'da faaliyete başlayan Akfen; 1998'de yeniden yapılandı, 1999’da da holdingleşti. Akfen'in önemli atılımları da 1990'ların ikinci yarısından itibaren gerçekleşti.
* Esas gücünü, tamamen kendi kontrolündeki şirketlerden çok; yaptığı başarılı ortaklıklar oluşturan Akfen; Avusturyalı havalimani işletmecisi Vienna Airport, Singapurlu liman işletmeciliği devi PSA, Türkiye'nin en önemli inşaat şirketlerinden Tepe Grubu, Almanya'nın dünya çapında ün yapmış standardizasyon ve denetleme şirketi Tüvsüd ile ortaklık kurdu; Irak'ta Kellogg, Brown & Root firmalarından bazı işleri devraldı.
* Akfen'in en fazla tanındığı iştiraki TAV. 1997 yılında Tepe İnşaat ve Vienna Airport ile birlikte kurularak İstanbul Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali işletmeciliğini YİD modeli ile alan TAV, 22 ay gibi rekor bir sürede inşaatı gerçekleştirdi. TAV, işlmetme süresi bittikten sonra Atatürk Havalimanı'nın tamamının işletmeciliğini yapılan ihale ile 3 milyar dolar ödeyerek 15 yıllığına üstlendi. Bir kısmı halka açılan TAV'ın piyasa değerinin 2 milyar dolar düzeyinde olduğu hesaplanıyor.
* Geçen cumartesi günü yapılan törenle Singapurlu ortağı PSE ile 755 milyon doları peşin ödeyerek Mersin Limanı'nın işletmeciliğini aldı.
* Uluslararası otel zinciri Accor ile anlaşarak Türkiye çapında 60 yerde 3-4 yıldızlı şehir otelleri yapmaya başladı. Eskişehir'deki buğday silosu otele dönüştürüldü ve Zeytinburnu'nda otel açıldı.
* Taşıt muayene istasyonlarının özelleştirilmesi için açılan ihaleyi ortakları Doğuş ve Alman Tüvsüd ile 600 milyon dolardan fazla teklif vererek kazandı, ancak yasal süreç bitmediği için henüz devralamadı.
Akfen Holding bazı şirket ve iştirakleri
Akfen İnşaat Turizm ve Ticaret AŞ, Akınısı Makina Sanayi ve Ticaret AŞ, Akfen Turizm Yatırımları ve İşletmecilik AŞ, Akfen Gayrimenkul Ticareti ve İnşaat AŞ, Accotel Yapım Yatırım ve İşletim AŞ, Akfen Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı AŞ, Artı Doviz Ticaret AŞ,Akfen Tepe Unifree Turizm İşletmeciliği AŞ, BTA (Bilintur-Tepe-Akfen) Havalimanları Yiyecek ve İçecek Hizmetleri AŞ, IBS Sigorta Brokerlik Hizmetleri AŞ, Riva İnşaat Turizm ticaret İşletme ve Pazarlama AŞ, TAV (Tepe-Akfen-Ventures ) Yatırım Holding AŞ, TÜV Taşıt Muayene İstasyonları Yapım ve İşletim AŞ, Alfen İnşaat Sanayi Ticaret AŞ.