"3. Köprü'ye Faiz Lobileri İçin ÇED"



Bianet'in haberine göre, Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO), 3. Köprü'nün imar planlarında değişiklik yapılacağı haberleri üzerine Karayolları Genel Müdürlüğü'ne bilgi edinme hakkı kapsamında sorular sordu.

Müdürlüğe şu sorular soruldu:

Eski ve yeni 3. Köprü güzergahının neresi olduğu, imar planı değişikliği yapıp yapılmadığı yapıldıysa gerekçesi, güzergah için araştırma yapılıp yapılıp yapılmadığı, köprü projesi için bankalardan kredi almak adına çevre ve sosyal etki değerlendirme raporu hazırlanıp hazırlanmadığı, eski ve yeni güzergahtaki kamulaştırma alanları ve bedellerinin ne olduğu...

Müdürlük verdiği yanıtta, şöyle dedi:

"Finansmanın dış kaynakla gerçekleştirilmesi öngörülen projede, ÇED yönetmeliği hükümlerinden muaf olmasına rağmen, kredi temin sürecinde yabancı kreditörlerce ÇED ( ya da ÇSED) raporunun hazırlanması istenmekte olduğundan bu kapsamdaki çalışmalarımız devam etmektedir."

"Hatırlanacağı gibi, ÇED Yönetmeliği’ndeki, ÇED muafiyetini kapsayan Geçici 3. Madde’yle ilgili bir değişiklik yayımlanmıştı.  Buna göre 3. köprü, Gebze- İzmir otoban yolu, Sinop ve Akkuyu nükleer santraları, Hasankeyf gibi uygulamalara ÇED muafiyeti getirilmişti."

"Mevzuate göre değil, bankalara göre ÇED"

ÇMO, yaptığı açıklamada, Başbakan Sayın Recep Tayyip Erdoğan‘ın "faiz lobisi" olarak nitelendirdiği bankalardan kredi alınabilmesi için yabancı bankalara da sunmak adına gönüllü olarak çevresel etki/çevresel sosyal etki raporlarının hazırlandığının açıkça belirtildiğini söyledi.

ÇMO şunları söyledi: "Bu raporlar ÇED mevzuatı kapsamında yapılmamakta, Çevre Kanunu ve Çevre Mevzuatından bağımsız olarak, Bankaların belirlediği kapsamlarda hazırlanmakta. Faiz lobisi için çevresel etki değerlendirmesinin yapılması fakat Danıştay‘ın halk sağlığını önemseyen iptal kararlarına rağmen ülkemiz yönetmelik ve kanunlarında değişiklik yapılarak ÇED sürecinin 3. Köprü için yürütülmemesi oldukça manidar. Müdürlüğün verdiği yanıtta, otoyol projesinin belirli kesimlerinde  proje revizyonu gereğinin ortaya çıktığı ve güzergahın optimize edildiği, iptal edilen imar planlarının revize çalışmalarının da devam ettiği, kamulaştırma bedellerinin de henüz tespit edilmediği belirtildi".