İstanbul’da 3.Köprü’ye yönelik tepkiler sürerken,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kuzey Marmara Otoyolu
planını 1 Eylül’de askıya çıkardı. Yoğun tartışmaları beraberinde
getiren plan, 3.Köprü’nün halihazır haritalara işlendiği bir ulaşım planı
niteliği taşıyor. Plana resmi itiraz süresi ise 1 Ekim’de sona
eriyor. TMMOB Şehir Plancıları Odası, 3.Köprü’nün İstanbul’da
yaratacağı telafisi mümkün olmayan zararların engellenmesi için bu plana etkili
şekilde itiraz edilmesi gerektiğine dikkat çekti.
‘İtiraz edin, bu yanlıştan dönülsün’
TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi tarafından yapılan açıklamada,
3. Köprü’nün İstanbul’a ve İstanbullulara vereceği zararların açık olduğuna
işaret edilerek “Bu projenin hiçbir geçerli bilimsel ve teknik gerekçesinin
bulunmadığı ortadadır” denildi. Açıklamada, 3. Köprü’yü de içeren Kuzey Marmara
Otoyolu planına yapılacak çok sayıda itirazın, konunun yeniden tartışılması ve
daha sağlıklı çözümlerin var olduğuna bir kez daha dikkat çekilmesi için önemli
olduğu vurgulandı.
Plana ilişkin 5 ayrı itiraz dilekçesi örneğine de yer verilen açıklamada,
yurttaşların istedikleri metni bireysel olarak 1 Ekim’e kadar İBB Saraçhane
Binası Yazı İşleri Müdürlüğü’ne iletebilecekleri belirtildi. Açıklamada yer alan
itiraz dilekçesi örneklerinde şöyle denildi:
“1 Eylül tarihinde askıya çıkan 1/25000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu
(İstanbul 3. Çevreyolu ve Bağlantı Yolları dahil) Planı ile İstanbul’un geleceği
tehdit edilmektedir.
İstanbul’un doğal yaşamını tehdit eden; sürdürülebilirlik çerçevesinde bizim
ve gelecek nesillerin sağlıklı bir yaşam sürmesini engelleyecek olan,
İstanbulluların tümünün hak sahibi olduğu doğal alanları ranta teslim eden; var
olan trafik sorunlarını çözmek yerine katlanarak artmasına sebep olacak olan;
maddi ve manevi her türlü zararı biz İstanbullulara dokunacak olan 3. köprü ve
bağlantı yollarına ilişkin bu plana kamu kaynaklarının kente yeni yeni sorunlar
getirecek bir proje olması sebebiyle itiraz ediyorum."
‘ÇPD değişikliğine de itiraz edin’
TMMOB Şehir Planlama Odası, Kuzey Marmara Otoyolu Planı’nın yanı sıra, bu
plana olanak sağlamak için İstanbul Çevre Düzeni Planı’nda (ÇPD) yapılan plan
notu değişikliklerine de itiraz edilmesi gerektiğini bildirdi. ÇPD değişikliği
için itiraz süresi de, yine 1 Ekim’de doluyor.
ÇPD'nin değiştirilmeden önceki halinde, kuzeyden yeni bir karayolu boğaz
geçişi ile su toplama havzalarının, tarım alanlarının ve ormanların önemli
ölçüde yok olacağı tespitine yer verilmişti. 3.Köprü projesine kesin bir
dille karşı çıkılan planda, projenin tepeden inme merkezi bir proje olduğu ve
kent için tehdit taşıdığı, bu nedenle alternatif çözümlere gidilmesi gerektiği
belirtilmişti. Ancak ÇPD’deki bu ifadeler, 3.Köprü’ye olanak sağlayacak şekilde
değiştirildi.