İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, ‘3. Çevreyolu ve Bağlantı
Yolları’nı da içeren ‘Kuzey Marmara Otoyolu
Projesi’nin 1/25.000 ölçekli planlara işlenmesini
onayladı. Beldiyenin resmi internet sitesinden yayımlan haberde; 3. Köprü'nün
ormanlara ve su havzalarına zarar vermeyeceğini vurgulayan AK Parti Gurup Başkan
Vekili Ergün Turan, “Havzaların imara açılmasına karşıyız,
ancak İstanbul'da 3. Köprü bir ihtiyaç olarak ortadadır” açıklamasında
bulundu.
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi ‘3. Çevreyolu ve Bağlantı
Yolları’nı da içeren ‘Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’ni 1/25.000 ölçekli planlara
işlenmesini onayladı. Saraçhane Belediye Sarayı’ndaki Meclis Salonu’nda Meclis
Başkan Vekili Ahmet Selamet’in yönetiminde gerçekleştirilen toplantıda, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi İmardan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı İrfan
Uzun projeyi anlattı.
Uzun: "3. Köprü şehir içindeki
transit taşıma yükünü alacak"
İstanbul’da günlük 1.5
milyonluk Boğaz geçişi yolculuğunun 1.3 milyonunun Boğaz Köprülerini kullanarak
gerçekleştiğini belirten Genel Sekreter Yardımcısı İrfan Uzun,
Boğaz köprülerinin araç taşıma kapasiteleri iki köprü toplamında 250 bin
araç/gün olmasına rağmen, halen her iki köprüden günde toplam 440 bin civarında
araç geçtiğini söyledi. Bu rakamın bazen 470 binlere ulaştığını ve bu nedenle
Boğaz geçişlerinde sürekli kuyruklar oluştuğunun altını çizen İrfan Uzun,
şunları kaydetti:
“İstanbul Boğazı'ndaki ulaşım problemlerinin dışında;
İstanbul’a Anadolu’dan ve Trakya’dan ulaşım sağlayan TEM Otoyolu'nun günlük araç
taşıma kapasitesi 90 bin araç olmasına karşın, her iki yönde otoyoldaki günlük
trafik miktarı 150-160 bin civarındadır. Bu yollarda zaman zaman çok daha fazla
trafik oluşmakta ve otoyolun İstanbul girişlerinde kuyruklar olduğu
görülmektedir. İstanbul’a giriş sağlayan TEM Otoyolunda son yıllarda meydana
gelen trafik artışlarının ortalaması yıllık yüzde 15 civarındadır ki bu artış
hızı ile 2-3 yıl içerisinde batıda Hadımköy ile doğuda Kurtköy arasındaki 100
kilometrelik otoyol bölümünde sürekli kuyruklanma görülmesi beklenmektedir.
Ayrıca, İstanbul Boğaz köprüleri üzerinden geçen 440 bin günlük trafiğin yüzde
10 kadarı yaklaşık 50 bin’i ağır vasıtadan oluşmaktadır.”
İstanbul
Boğazı'nı Garipçe-Poyraz kesiminden geçecek 3. Köprü'nün 130 kilometre ana yol
ve 80 kilometrelik bağlantı yollarından oluştuğunu, projenin İstanbul’un
batısındaki Kınalı Mevkiinden başlayıp Çatalca’dan sonra İstanbul’un kuzeyindeki
Odayeri Köyü’ne ulaştığını anlatan Uzun, güzergâhın Anadolu yakasında Şile
yolunu kestikten sonra Paşaköy’e ulaştığını belirtti. Otoyolun İstanbul kısmında
bulunan 6 kavşağın şehir dışında tutulduğunu vurgulayan Uzun, “Odayeri ile
Paşaköy arasında yeni bir kavşak planlaması yapılmamış olup, İstanbul 3.
çevreyolunun transit trafik ile ağır vasıta trafiğini taşıması hedeflenmektedir”
dedi.
Turan: “Projenin, İBB Meclisinin onayına sunulması
demokratik bir tavırdır"
Meclis toplantısında söz alan AK Parti
Gurup Başkan Vekili Ergün Turan da kendisinden önce yapılan
konuşmalarda belirtilen ormanların ve havzaların zarar görmesi gibi
hassasiyetlere katıldığını ifade ederek, 3. Köprünün havzalara zarar
vermeyeceğini ve yeni imar getirmeyeceğini söyledi.
“Havzaların imara
açılmasına karşıyız, ancak İstanbul'da 3. Köprünün bir ihtiyaç olduğu ortadadır”
diyen Ergün Turan, Ulaştırma Bakanlığı’nın söz konusu planın her ölçeğini
yapmaya tek başına yetkisinin bulunmasına rağmen, demokratik bir tavırla ve bir
ilke imza atarak İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin onayına sunduğunu
hatırlattı. Turan, “Yani konu İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’ne hiç
gelmeden de planları yapılabilirdi. 3194 sayılı kanunun 9. maddesinde bakanlığın
plan yapma yetkisi çok açıklıkla ifade edilmiştir. Daha önceki hükümetler
döneminde yapılan uygulamalar da bu yönde olmuş. Bu nedenle, büyük bir demokrasi
örneği göstererek 3. Köprüyü İstanbulluların seçtiği bu meclise soran Sayın
Başbakanımıza ve Hükümetimize özellikle teşekkür ediyorum” diye
konuştu.
"Plana Başkan Topbaş da dahil oldu, hassasiyetler göz
ardı edilmedi"
‘Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin planlama
sürecine İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın
da dahil olduğunu, planda İstanbul’un hassasiyetlerinin özellikle
görülebileceğini anlatan Turan, sözlerini şöyle sürdürdü:
“İstanbul’un
kuzeyi baskı alanına alınmamalı, ormanlar imara açılmamalı. İşte bu
hassasiyetler bu plana aktarılmıştır. Bu planda Paşaköy’den Odayeri’ne kadar
çıkış verilmemesi bu hassasiyetin bir sonucudur. Öte yandan, gelişen Türkiye
şartlarıyla birlikte dünya kentleriyle yarışa giren İstanbul’da 3. Köprü bir
ihtiyaç olmuştur. Mevcut iki köprünün hemen sağında ve solunda hala orman alanı
var. Köprü yapılaşmasına rağmen ormanlara zararı olmamıştır. Biz asla ormanların
havzaların imara açılmasını öngörmüyoruz.
'İstanbul'un
Anayasası'na muhalif bir karar değil
İstanbul,
1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’nı yaparak kendi
anayasasını oluşturmuş bir şehirdir. Buna muhalif bir planlama
da söz konusu değildir. 3. Köprü güzergahındaki arazilerin yüzde 60’ı planlanmış
ve bu planların yüzde 70’i orman arazisidir. Bu plan bizim namusumuzdur. Buna
sahip çıkacağız. Kendi dönemimizde 1. ve 2. Köprünün arazisinde imara izin
vermediğimiz gibi 3. Köprü arazisinde de izin
vermeyeceğiz.”
Akademisyenlerin “3. Köprü İstanbul’a neden
lazım?” başlıklı teknik bir rapor hazırladığını ve bu raporda TEM
otoyolunda her yıl yüzde 15 trafik artışı yaşandığına dikkat çekildiğini dile
getiren Turan, “Bu raporda 2-3 yıl içerisinde batıda Hadımköy, doğuda Kurtköy
arasındaki 100 kilometrelik otoyol bölümünde sürekli kuyruklar görülmesi
beklendiği özellikle vurgulanıyor. 2. Köprüden her gün geçen 50 bin kamyonun 3.
Köprüye aktarılması bile İstanbul trafiğine çok olumlu bir etki yapacaktır”
şeklinde konuştu.
Ve rapor
onaylandı...
Konuşmaların ardından ‘3. Çevreyolu ve Bağlantı
Yolları’nı da içeren ‘Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin 1/25.000 ölçekli
planlara işlenmesini içeren rapor Meclis Üyelerinin oy
çokluğuyla kabul edildi. Kabul edilen raporun komisyon görüşünde şu ifadelere
yer verildi:
“Ulaşım Daire Başkanlığı’nın Kuzey Marmara Otoyolu’nun
İstanbul İli sınırları içerisinde kalan (Kınalı-Gebze ayrımı (0+000-132+000)
arası) kısmına ilişkin 1/25.000 ölçekli plan teklifi incelenmiş olup, İstanbul
ili ile birlikte Kocaeli ve Sakarya illerini de kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu
projesinin İstanbul ili sınırları içerisinde kalan kısmının E-5 ve TEM
Otoyolları ile entegrasyonunun sağlanacağı, böylece mevcut ulaşım ağı üzerindeki
trafik yükünün azalacağı ve ciddi şekilde zaman tasarrufu sağlanarak ekonomiye
katkılarının olacağı, ayrıca 1/100.000 ölçekli İstanbul ili Çevre Düzeni
Planı’nda öngörülen vizyon ve hedeflere ulaşılmasına olanak sağlayacağı
görüldüğünden, 1/25.000 ölçekli plan teklifi ve ekleri komisyonumuzca uygun
görülmüştür.”