Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın duyurduğu, İstanbul Boğazı’nın iki yakasını metro ve karayolunun yer aldığı bir tüp geçit ile bağlayacak ‘3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli’ projesinin Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) süreci başladı. İstanbul Valiliği tarafından onaylanan proje tanıtım dosyasında, E-5 aksında Marmaray benzeri bir “hızlı metro geçiş tüneli” ile TEM aksında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü üzerindeki trafik yoğunluğunu azaltacak Avrasya Tüneli benzeri bir “karayolu geçiş tüneli” projesine ihtiyaç duyulduğu vurgulanırken “3 Katlı Tünel” projesinin bu iki projeyi birleştiren en uygun çözüm olacağı ifade ediliyor. İstanbul nüfusunun son 25 yılda 6 milyondan 13 milyona çıktığı, kentte kayıtlı otomobil sayısının ise 6 kat arttığı belirtilerek kentin trafik sorununun çözümü için projenin gerekliliği savunuluyor. Birgün Gazetesi'nin haberine göre, proje dosyasında yer alan bilgiler şöyle:
>> Tünelin İncirli-Söğütlüçeşme arasında 31 kilometre uzunluğundaki hızlı metro kesiminde 14 istasyon bulunacak. Günde 1,5 milyon, saatte ise tek yönde 75 bin yolcu kapasitesi bulunan metro bölümü 9 raylı sistemle entegre olacak. Raylı sistemleri, günlük 6,5 milyon yolcu kullanacak. İncirli-Söğütlüçeşme yolculuğu 40 dakikada gerçekleştirilecek.
>> Projenin TEM Otoyolu Hasdal Kavşağı-Ümraniye Çamlık Kavşağı arasını kapsayacak karayolu kesiminde toplam uzunluk 16 bin 150 metre, 3 katlı tünel bölümü ise 6 bin 500 metre olacak. Hasdal-Çamlık kavşağı arasındaki seyahatin 14 dakikada gerçekleştirilmesi planlanırken karayolu kesimi günde 120 bin araç kapasitesinde olacak.
>> Proje delme tünel olarak inşa edilecek, patlatma işlemi gerçekleştirilmeyecek. Projenin inşaatı aşamasında ihtiyaç duyulacak yapı malzemesi dışarıdan hazır satın alınacak. Proje test süreleri dahil 5 yılda tamamlanacak. Yap-işlet devret modeliyle gerçekleştirilecek projenin inşaatında 2 bin 800 işletme aşamasında ise 800 personel istihdam edilecek.