Hürriyet'in haberine göre, bölgedeki maden ocaklarının doldurulması için gerekli hafriyat Kanal İstanbul gibi projelerden alınabilecek ama kalitesine bakılacak. 75 tonluk kamyonlarla günde 9 bin 500 sefer yapılacak. 2 milyon 513 bin 341 ağacın 1 milyon 855 bin 391’i taşınacak ama nereye, belli değil. 657 bin 950 ağaç ise kesilecek.
Yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyüğü olacak İstanbul’un üçüncü havalimanı için en çok merak edilen ihaleyi kimin, hangi fiyatla kazanacağıydı. Geçtiğimiz hafta yapılan ihaleyi 22.1 milyar Euro’luk rekor bir rakamla Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon konsorsiyumu kazanırken, şimdi de inşaatın nasıl yapılacağı tartışılıyor. Konsorsiyum, en geç bir yıl içinde havalimanının inşaatına başlamayı planlıyor. Ancak bölgedeki maden ocaklarının nasıl doldurulacağı, dolgu malzemesinin nereden temin edileceği, alanda bulunan ağaçların nereye taşınacağı gibi soruların yanıt arıyor.
76.5 Milyon metrekare
Üçüncü havalimanı toplam 76 milyon 500 bin metrekarelik bir alanda inşa edilecek. Proje alanının arazi kullanımlarına göre 6.172 hektarı orman, 1.180 hektarı madencilik ve diğer kullanım, 236 hektar mera, 60 hektar kuru tarım, 2 hektar fundalık alandan oluşuyor. İlk ÇED raporunda 660 hektar göl alanının da olduğu belirtilirken, nihai ÇED raporunda bu alan büyüklü-küçüklü su birikintileri olarak anılıyor. Proje alanına en yakın yerleşim yerleri olarak da kamulaştırma sınırının 350 metre batısında bulunan Tayakadın köyü, 200 metre kuzeybatısında yer alan Yeniköy Köyü ve 250 metre doğusunda bulunan Akpınar Köyü var.
Kanal İstanbul'dan dolgu
Havalimanı alanına deniz dolgusu da yapılacak. Bu dolgunun 2.5 milyar metreküpü bulacağı belirtiliyor. ÇED raporlarında bu malzemenin tamamının ruhsatlı maden ocaklarından, proje sınırları içerisinde kot farkı düzenleme çalışmaları sırasında meydana gelecek hafriyat malzemesinden, kentsel dönüşüm, otoyol, demiryolu, Kanal İstanbul projelerinden temin edileceği ifade ediliyor. Bu dolgu malzemeleri, arazi düzenleme çalışmaları için kullanılacak. İnşaat aşamasında kullanılacak dolgu malzemesi ise satın alma yolu ile proje alanına bağlantılı mevcut ve açılacak yeni yollar ile taşınacak. Malzemenin 75 tonluk kamyonlarla taşınacağı ele alınırken, günlük 9 bin 500 kamyon seferi olacağı tahmin ediliyor.
Göç yolları belirlenecek
İnşaat aşamasında alandaki yapay göl ve gölet suları, kullanma ve sulama suyu olarak kullanılacak. Daha sonra hafriyat ve dolgu malzemesi ile doldurulacaktır.
Proje kapsamında gerek inşaat gerekse işletme aşamasında yüzeysel ve yeraltı suyuna hiçbir şekilde deşarj yapılmayacak.
Havalimanının kurulacağı bölge kuş göç yolları üzerinde olduğundan, inşaata başlanmadan önce rapor hazırlatılarak, göç yolları ve uçuş rotaları belirtilenecek.
Önlem olarak, pist çevresinde kuşları cezbedecek ortamlar ortadan kaldırılacak, havalimanı çevresine iğne yapraklı ağaçlar dikilecek ve yakınlarında çöplük kurulmasına izin verilmeyecek.
İnşaat nasıl başlayacak
Havalimanı için dahil olduğu mevzuatlara göre izinler alındıktan sonra projenin yapımına yönelik inşaat, kazı ve hafriyat döküm alanı ruhsatı gibi izinler alınacak. Havalimanına ulaşım için kullanılması planlanan mevcut ve yeni yapılacak tüm yollar ile ilgili olarak Karayolları 1. Bölge Müdürlüğünün uygun görüşü alınacak, koordineli çalışmalar yürütülecek. D010 yolu ve proje alanınından geçen Tayakadın-İhsaniye karayolu kullanılacak.
Finansmanda sıkıntı olmaz
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon OGG’ye yaklaşık 36.4 milyar Euro’ya mal olacak İstanbul’a yeni havalimanı ihalesinin ardından, Türkiye’nin kredibilitesi ve projenin iç kârlılığı nedeniyle yüklenici konsorsiyumun finansman bulmakta zorlanmayacağını söyledi. NTV’de konuşan Yıldırım, “Bu kadar bedel nam olsun diye verilmez, işadamı hesabı bizden daha iyi yapar. Türkiye’nin borçlanma kabiliyeti çok arttı, ayrıca bu proje kendi içinde fizibl, dönüşü olan bir projedir” dedi.
Rakamları karşılar
Yıldırım, projenin iç kârlılığı olabilen ve rahatlıkla teklif edilen rakamları karşılayacak bir yapıda olduğunu söyledi. Yıldırım, şöyle konuştu: “Türkiye’nin 2023-2035 hedeflerini dikkate aldığımızda bu havalimanına büyük demek haksızlık olur...’ Burası en pahalı havalimanı olacak’ eleştirisi de yanlış...Bugün İngiltere Heathrow’da ücret 35 Euro. Yeni havalimanında dış hat giden transit ücreti 20 Euro olacak. Devletten de proje için bir kaynak harcanmıyor. Verdiğimiz bir yolcu garantisi var ama bu yolcu garantisini de proje kendi içinde karşılıyor. İlave bir para verecek değiliz.”
Ağaçlar ne olacak?
Havalimanın inşaatında en tartışmalı konulardan birisi de bölgede bulunan ağaçlar. İlk ÇED raporunda, bölgede 2 milyon 513 bin 341 ağacın bulunduğu belirtilmişti. Bölgedeki bu ağaçların 1 milyon 855 bin 391 adedinin taşınacağı, 657 bin 950’sinin de kesileceği ifade edilmişti. Bu ağaçların kesilmesi ve taşınması için İstanbul Orman Bölge Müdürlüğü ile koordineli çalışılacak ve inşaat aşamasından önce bir çalışma programı oluşturulacak. Ancak, nihai ÇED raporunda ağaçların son durumuyla ilgili herhangi bir bilgi yer alımıyor.