DHA'nın haberine göre, yapılan her faaliyetin hukuksuz ve ekolojik yıkım deme olduğunu belirten Girgin, "İstanbul'un kuzey ormanları ve su havzalarının yok edilmesi anlamına gelecek olan 3.havalimanı ekolojik olarak bir cinayettir. Dünyanın en büyük ve işlek havalimanını yapmanın bedelini sadece İstanbullular değil, bölge sistemindeki tüm canlılar ödeyecektir" diye konuştu.
İnşaatın hukuka aykırı olduğunu, uygulanması halinde telafisi imkansız zararlar vereceğini ifade eden Girgin, "Bu kente suyu, temiz havayı yani yaşamı veren Kuzey Ormanları İstanbul'un can damarıdır ve projenin kuzey ormanları üzerinde yaratacağı etkiler göz ardı edilemez boyuttadır" dedi.
Basın açıklamasında şu ifadelere yer verildi:
"Çevre Kanunun 10. Maddesi ve ÇED Yönetmeliği'nin 6.maddesine göre ÇED raporu olumlu kararı olmaksızın 3.Havalimanı projesinin yapılamayacağı gün gibi ortadır. İstanbul 4. İdare Mahkemesi kararının tanımayacaklarını ifade eden Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve Çevre Şehircilik Bakanlığı suç işlemektedir."
ÇMO üyeleri kararın havalimanı yapılması planlanan alanda kamyon dolaşmaması, prefabrik yapılamaması, hafriyat yapılmaması gibi etkinlikleri de kapsayacağını belirterek, projenin devam etmesi halinde yetkililer hakkında suç duyurusunda bulunacaklarını vurguladı.
Davayı 4 duyarlı yurttaş açtı
3. Havalimanının ÇED Olumlu kararına karşı dava açan 4 kişinin ekolojik duyarlılığa sahip 4 İstanbullu olduğunu belirten avukat Alptekin Ocak, "Bu dava ekolojik duyarlılığa sahip 4 İstanbullu yurttaş tarafından açıldı. Temel kaygıları ekolojik krizle karşı karşıya olduğumuz bu günlerde büyük çaplı projeler konusunda daha ihtiyatlı davranılması gerektiğidir. Özellikle akademisyenleri, projeden etkilenebilecek toplumsal tarafları, üniversiteleri, konusunda uzman kişileri, meslek odalarını, baroları bu süreçlere katarak bu tür büyük projelerin altına girilmeli ki minimum derecede yanlış yapalım" dedi.
ÇED raporu olmadan ihale edildi
Avukat Ocak, Havalimanı inşaatının ÇED raporu olmadan yürütülemeyeceğini belirterek "Proje ÇED raporu olmaksızın 2013'ün Mart ayında ihale edildi. Öncelikli olarak bu havalimanın yapıp yapmayacağımızı, nasıl yapacağımızı, kapasitesini, çevreyle olan ilişkisini daha belirlemeden, bu konuda olumlu rapor almadan söz konusu projeyi Cengiz-Limak ortaklığına ihale ettik" dedi.
Havalimanı inşasına ilişkin bilirkişi heyeti oluşturulması gerektiğinin altını çizen Ocak, "Bir keşif sonrası hazırlanacak rapor bu davaya yön verecek. En temel soru, bu havalimanının buraya yapılıp yapılmaması gerektiği. Eğer yapılacaksa da nasıl çevresel etkileri olacağı. Bunun en geniş manada incelendikten sonra etkileri minimuma indirmek" şeklinde konuştu.
Kabul edilebilir bir proje değil
3. Havalimanının ekolojik açıdan kabul edilemez olduğunu söyleyen Emine Girgin "Ekolojik açıdan baktığımızda bu projenin bu alana yapılaması hiçbir şekilde kabul edilemez. Bu hem İstanbul için hem de iklim değişikliği etkisi nedeniyle küresel anlamda da kabul edilebilir bir proje değil" dedi.
Bu günler iyi günlerimiz
ÇMO İstanbul Yönetim Kurulu Sekreteri Cevahir Efe Akçelik, son günlerde yaşanan kuraklığa dikkat çekerek "Bizim ihtiyacımız orman alanı mı, havalimanı mı önce bu tercihi yapmalı. Son zamanlarda kuraklık görüyoruz. Su havzalarının, orman alanının üzerine devasa bir inşaat yaparsanız bugünler iyi günlerimiz. Daha kötü günler bizi bekliyor" diye konuştu.
Davada 17 Milyon İstanbullu'nun adı var
ÇED olumlu raporunun iptaline ilişkin dava açan işletmeci Yıldırım Yılmaz davayı 4 kişi açsa da, İstanbul'da yaşayan 17 milyonu ilgilendirdiğini belirterek "Orada hala bir köy hayatı devam ediyor. Orada insanlar tarımla, hayvancılıkla uğraşıyor. Biz şehirleşme adına bunu yok etmeye çalışıyoruz. Davacı olarak 4 kişinin adı geçiyor ama orada 17 milyon İstanbul'da yaşayan insanın da adı var" dedi.
Cengiz-Limak-Kolin konsorsiyumu tarafından yapılan 3.Havalimanı ÇED olumlu kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması için avukat Alptekin Ocak, Özgür Ceylan Ataç, Alican Ocak, Cevat Ocak ve Yıldırım Yılmaz tarafından dava açılmıştı. 4. İdare Mahkemesinin yürütmeyi durdurma kararının ardından Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, "İstanbul'a inşa edilecek 3. havalimanı ile ilgili ÇED raporu kararı inşaatı etkilemeyecek" açıklamasını yapmış, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü de kararın yapılan iş ve işlemleri durdurmasının söz konusu olmadığını belirtmişti.
Toplantıda, 3. havalimanıyla ilgili verilen ÇED Olumlu kararını onaylayan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na dava açan vatandaşlar da hazır bulundu.