2011’in İlk 6 Ayında Mobilya İhracatı Yüzde 17 Arttı
MASKO ve mobilya sektörü,
genel ekonominin olumlu gidişatından payını aldı. Yılın ilk 6 aylık
performansı ve Türkiye mobilya sektörünün ihracat atağı geçen yılın aynı
dönemine göre yüzde 17 oranında artış gösterdi. Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da
yaşanan olaylar ile Türkiye genel seçimlerinin her sektörü olduğu gibi mobilya
sektörünü de etkilediğini belirten MASKO Mobilya Kenti Yönetim Kurulu Başkanı
Hasan Karcı, “Türkiye 2011 yılının Ocak ayı ile birlikte, seçim
atmosferine girdi. Akabinde Mısır, Libya ve peşinden Suriye’deki hareketlerle iç
piyasada gevşeme oldu. Bunlar, tüm sektörleri sarstı. Ancak biz MASKO olarak
yılın ilk 6 ayını oldukça olumlu geçirdik” şeklinde konuştu.
“Seçim süreci iç piyasayı yavaşlattı”
Genel seçimin piyasalarda durağanlık yarattığını belirten Karcı, “Türkiye
ekonomisi bu süreçten etkilendi; sadece mobilya sektörü değil, tüm sektörlerde
genel bir yavaşlama oldu. Seçimlere giden süreçte, tüketicinin ve yatırımcının
genel eğilimi; yeni hükümetin ekonomi politikalarını ve ekonomik istikrarı
görene kadar ihtiyaçları ve yatırımları ertelemek yönündedir. Genelde her yaz
sektörde yaşanan durgunluğa bu sene aynı döneme denk gelen seçimlerin etkisi de
eklenince durgunluğun etkisi daha çok hissedildi” açıklamasında bulundu.
Yeni pazarlar arıyoruz
Karcı, Kuzey Afrika ve Ortadoğu'daki olayların sektör ihracatına olumsuz
yansıdığını ifade ederek, şöyle devam etti:
"Bu durum sektör temsilcilerini yeni pazar arayışına itti ve fuarlara katılım
arttı. Ülkemiz mobilya sektörü 170 ülkeye 1,3 milyar dolarlık ihracat
gerçekleştiriyor. 2023 yılı hedefi 6 milyar dolar. Sadece Çin 28 milyar dolarla
125 milyar dolarlık dünya ihracatının yüzde 25’lik kısmına sahip. Çin’i 13
milyar dolarla Almanya ve İtalya izliyor. Türkiye ise 18'inci sırada bulunuyor.
Fuarlar ve yeni pazarlarla bu rakamı yukarı çekmeyi hedefliyoruz. Bu anlamda
yeni ülkelere açılma sürecimiz devam ediyor. Türkiye artık Afrika denen yeni bir
pazara yelkenlerini açtı; bu konuda MASKO olarak bizim de çok ciddi
çalışmalarımız bulunuyor. Libya’daki, Mısır’daki gerilimler dünyayı etkilese de
Nijerya, Gambia, Demokratik Kongo gibi yeni ülkeler Türkiye ve MASKO ile
birlikte mobilya alanında alışverişlerde bulunmak istiyor. Bunun dışında mevcut
ihracat yapılan ülkelerde ihracat etkilendi, ama yavaş yavaş düzene girmeye
başladı. 2011 yılının ilk 6 ayında mobilya ihracatı geçen yılın aynı dönemine
göre yüzde 17,3’lük artış gösterdi. İhracat yaptığımız ilk 20 ülkeye
bakıldığında da, Yunanistan ve KKTC dışındaki tüm ülkelere yönelik ihracatta
değişen oranlarda artış görülüyor. İhracatta ilk 20 ülkede yer alan ülkelerden
en çok artış yüzde 67 ile Rusya, yüzde 58 ile Suudi Arabistan ve mobilya
ihracatımızda en büyük paya sahip olan yüzde 53 ile Irak olarak görülüyor".
Arap ülkelerine ihracat azaldı, ama Afrika pazarı artış gösterdi
Karcı, Orta Doğu’da yaşanan gerilimlerle ilgili olarak, “Libya’ya yönelik
ihracat yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 81 azaldı. Yine
Suriye’ye yapılan ihracatta da yüzde 15’lik bir düşüş söz konusu oldu. Mısır’a
yönelik mobilya ihracatındaki düşüş diğer ülkelere göre çok daha düşük oldu,
yaklaşık yüzde 1 oranında. Bunlarla birlikte yüzde 29 ile Tunus ve yüzde 49 ile
Yemen’e yönelik ilk 6 ay mobilya ihracatımızda da azalışlar görüldü. Ancak Arap
ülkelerindeki bu düşüş, genel olarak Türkiye mobilya ihracatının düşüş
gösterdiği anlamına gelmiyor. Biz MASKO Mobilya Kenti olarak da genel ihracat
oranının yüzde 10’ununu her zaman olduğu gibi karşılamaya devam ettik”
açıklamasında bulundu.