2008'de Yeni Metro Hattı Yok!



Ankara Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek , metro inşaatlarını tamamlamak için doğalgaz özelleştirmesinden gelecek kaynağı kullanacaklarını açıklamıştı ancak alınan paradan metroya ne kadar bütçe ayrılacağı belli değil. Bu yıl sonuna kadar herhangi bir metro hattına "hizmete girecek" gözüyle bakılmadığı öğrenilirken, yeni güzergâhların devreye alınışı için en iyi ihtimal olarak 2009 tarihi veriliyor. Yıllardır başkentlilerin "bitti, bitecek" diye beklediği metro inşaatları, 2008'de de "başka bahara" kalacak. Özellikle trafik yoğunluğunun giderek arttığı ve toplu taşıma kalitesinin isteneni vermekten uzak kaldığı başkentte, raylı sisteme her geçen gün daha fazla ihtiyaç duyuluyor ama 2008 yılında bu ihtiyacı karşılayacak yeni hatların bitirilemeyeceği belirtiliyor.

Anakent Belediye Başkanı Gökçek, geçen yıldan bu yana "metro inşaatlarını tamamlayacak kaynak bulunamadığını, önce doğalgazı özelleştireceklerini, elde edecekleri gelirle başta metroya yatırım yapacaklarını" belirtiyor. Gökçek, konuya ilişkin doğalgaz satışına işaret ederek, "BOTAŞ'a olan borçlar ve Hazine'ye olan 850 milyon dolar ödenecek. Öncelikle 43 kilometrelik metro bitecek. Geriye kalan kısım su ve ulaşımda kullanılacak" demişti.

'1.5 yılda biter'

Cumhuriyet Ankara 'nın, metronun geleceğine ilişkin sorularını yanıtlayan Anakent Belediyesi Basın - Yayın Koordinatörü Avni Kavlak , özelleştirmeden metroya kaynak aktarılıp aktarılmayacağının ya da ne kadar aktarılacağının henüz belli olmadığını söyledi. Kavlak, Sincan ve Çayyolu metrolarının öncelikli olarak ele alınacağını, Keçiören metrosunda daha az ilerleme kaydedildiğini belirtti. Bu yıl sonuna kadar metro inşaatlarının bitip devreye alınmasının pek olanaklı görülmediğini, Sincan ve Çayyolu metrolarının 1 - 1,5 yılda bitebileceğini, yani 2009'a kalacağını söyledi. Kavlak, önce inşaatların tamamlanacağını, ardından elektromekanik ihalelerine çıkılacağını anlattı. Kavlak, Keçiören Metrosu'nun bitiş tarihi için ise öngörüde bulunamadıklarını ama bu metronun açılışının diğer hatlardan daha uzun süreceğini ifade etti.

Son durum ne?

1- Kızılay - Çayyolu Metrosu: Tamamlandığında, günde 500 bin kişi taşıyacağı hesaplanıyor. İnşaatına 2002'de başlandı ve bugün en fazla ilerleme kaydedilen metro güzergâhı. Toplam uzunluğu 16 kilometre olacak hat boyunca; "Kızılay, Necatibey, Milli Kütüphane, Söğütözü, MTA, ODTÜ, Bilkent, Köy Hizmetleri, Beytepe, Ümitköy, Çayyolu-1 ve Çayyolu-2" olmak üzere 12 istasyonu bulunacak. İnşaat 3 kısma ayrılıyor. Buna göre; Söğütözü - Ümitköy kısmının inşaatı tamamlandı. Söğütözü - Necatibey kısmınının ise dörtte üçü bitirildi. Kızılay - Çayyolu-2 kısmınında da yaklaşık dörtte üçlük ilerleme sağlandı.

2- Batıkent - Sincan Metrosu: Uzunluğu 15 kilometre olan hattın inşaasına 2001 yılında başlandı. Kızılay - Batıkent Metrosu'nun devamı niteliğinde olacak hattın inşaatında, yüzde 70'lik ilerleme sağlandı. Tamamlandığında, her gün 225 bin kişinin hizmet alacağı hesaplanıyor. Hat üzerinde; "Batıkent Merkez, Mesa, Botanik, İstanbul Yolu, Eryaman-1 ve 2, Eryaman-3, Devlet Mahallesi, Fatih, GOP, Törekent ve Organize Sanayi Bölgesi" istasyonları yer alacak.

3- Tandoğan - Keçiören Metrosu: En az ilerleme sağlanan bu hattın inşası, Temmuz 2003'te başladı. Aradan geçen yaklaşık 5 yılda, inşaatın yarısına bile gelinemedi; ancak yüzde 40'ı tamamlandı. Günde ortalama 83 bin kişinin yararlanacağı Keçiören Metrosu, 10,5 kilometre uzunluğunda olacak. AŞTİ - Dikimevi arasında işleyen Ankaray yolcularının Tandoğandan, Batıkent Metrosu yolcularının Atatürk Kültür Merkezi'nden ücretsiz aktarma yapabileceği Keçiören Metrosu'nda, "Tandoğan, ASKİ, Dışkapı, Meteoroloji, Belediye, Mecidiye, Kuyubaşı, Dutluk ve Gazino" durakları olacak.