Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatına ilişkin değerlendirmede bulundu.
324 kilometrelik Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında, Tekirdağ'a bağlı Malkara ilçesinin güneyinden başlayıp Çanakkale-Gelibolu Yarımadası'na uzanan ve Sütlüce ile Şekerkaya mevkileri arasında Çanakkale Boğazı'nı geçerek Lapseki ilçesine ulaşan kesimde 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi'nin bulunduğunu söyleyen Turhan, 88 kilometre yol ve 13 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 kilometre uzunluğuna sahip Çanakkale Boğazı'nı geçecek otoyol köprüsünün yap-işlet-devret yöntemiyle yapıldığını açıkladı.
Trakya ve Avrupa'ya kesintisiz bağlantı
Konuya ilişkin yapılan ihale sonucu 16 yıl 2 ay 12 günlük süre için Limak-Yapı Merkezi-Daelim ve SK tarafından oluşturulan Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme AŞ'nin geçen yıl görevlendirildiğini hatırlatan Turhan, inşaatın temelinin 18 Mart 2017'de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından atıldığını anımsattı. Yapımı devam eden Turhan, otoyol projeleriyle değerlendirildiğinde köprünün, Ege, Batı Akdeniz ve İç Anadolu'nun batısını, Adana-Konya aksı dahil Trakya ve Avrupa'ya kesintisiz bağlayacağının altını çizdi.
İnşaatta ilerleme yüzde 20
2023 metre ana açıklığıyla dünyanın en geniş açıklıklı asma köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatında ilerlemenin yüzde 20 seviyesine ulaştığını söyleyen Turhan, proje kapsamında 3 bin 200 personelin görev yaptığını anlattı. Projeyle ülkenin önemli hizmet, sanayi ve turizm sektörlerine ilişkin kuruluşların yoğun olduğu Trakya ve Batı Anadolu Bölgesi'nde sosyal ve ekonomik ilerlemenin ivme kazanacağını söyleyen Turhan, proje kapsamında yerel çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) çalışmasına ek olarak, uluslararası standartlarda bir çevresel ve sosyal etki değerlendirmesi (ÇSED) gerçekleştirildiğini kaydetti.
Belirlenen çevresel ve sosyal önlemlerin inşaat sürecinde titizlikle uygulandığını söyleyen Turhan, "ÇSED kapsamında, deniz canlıları üzerine yapılan araştırmalar, köprü kule temellerinde yapılan kazık çalışmalarının, Çanakkale Boğazı'nı kullanarak göç eden bazı yunus türlerini olumsuz etkileyebileceğini gösterdi ve bu konuyla ilgili bazı önlemler uygulandı." açıklamasında bulundu.
Kazı ve kazık çalışmaları tamamlandı
Deniz tabanında kazı ve kazık çalışmalarının tamamlandığını söyleyen Turhan, bu çalışmalar sırasında konusunda uzman 3 deniz memeli gözlemcisinin 7 gün 24 saat görev aldığının altını çizdi. Gözlemcilerin kazık işlemlerinden önce bir ön izleme gerçekleştirdiğini ve kazık çakılması sırasında yunuslar 500 metreden fazla yaklaşırsa kazık işleminin durdurulması için yapım grubunu uyardığını kaydeden Turhan, geceleri ise dürbünle gözlem yapılamayacağından pasif akustik izleme cihazının kullanıldığını açıkladı.