Garipçe ve Poyrazköy arasını yapılması planlanan üçüncü Boğaz köprüsünün
etkileri tartışılmaya devam ediyor. Orman Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi
TMMOB Makine Mühendisleri Odası’nda geçen hafta ‘üçüncü köprü’
ile ilgili bir panel düzenlendi. İstanbul Orman Mühendisleri Odası Şube Başkanı
Besim Sertok’un sunumuna göre üçüncü köprü yapıldığında
İstanbul ormanlarının üçte biri büyüklüğündeki alan, arazi yağmasına açık hale
gelecek. Bölgede 2B arazileri nedeniyle 170 milyar lira tutarında rant ortaya
çıkacak.
Sertok’un
iddiaları özetle şöyle:
* “Açıklanan 260 kilometrelik güzergâhın 182
kilometresi ormandan geçiyor. Otoyolların iki yanındaki güvenlik amacıyla açılan
40x40 metre alan da eklendiğinde 182 km uzunluğunda ve 125 metre
genişliğinde yol yapımı anlamına geliyor. Toplamda sadece asfalt kaplı alan 2
bin 275 hektar olacak.”
* “Bundan daha tehlikeli olan, bu yolun çekim
gücüyle oluşacak yerleşimlerdir. Yüzde 20’si orman alanlarından geçen, TEM
otoyolunun çekim gücüyle oluşan Sultanbeyli ve Sarıgazi gibi yerleşimler
yerlerinin büyüklüğü 25 bin hektar büyüklüğündedir.”
* “Yüzde 70’i orman
alanlarından geçmesi planlanan yeni yolun gerçekleşmesi halinde, basit hesapla
85 bin hektar orman alanı, bu yolun çekim gücüyle oluşacak, orman ve hazine
arazilerinin gasp ve işgal edilmesiyle ortaya çıkacak yerleşimlere sahne
olacaktır. Bu büyüklük İstanbul ormanlarının üçte biridir.”
*
“İstanbul’da orman ve hazine arazilerinin gasp ve işgal edilmesiyle elde edilen
2B arazileri en az 200 TL/m2 fiyatla satılıyor. 85 bin hektar (850
milyon metrekare), 200 TL/metrekare birim fiyatla çarpıldığında, 170
milyar tutarında bir rant ortaya çıkıyor. Bu bir rant projesidir.”
*
“İstanbul’un kuzeyindeki alanların hemen tamamı, orman değilse bile, orman içi
açıklık, mera, fundalık, tarım alanı gibi yabanıl doğal alanlardır. Bu alanlar,
birçok endemik bitkiye, kuş türüne ve memeliye yaşama ortamı oluşturmaktadır.
Kısaca böyle bir yolun tamamı, orman olmasa da, yabanıl doğal alanlardan geçerek
tahrip edecektir.”
* “Köprünün yapımı, Türkiye’nin de taraf olduğu çevre
anlaşmalarına aykıdır.”
* “Kesin güzergâhı ne olursa olsun, böyle bir
uygulamanın kuzeye çekilmiş İstanbul ormanlarını yok edeceği açıktır. Üçüncü
köprünün yapımı halinde, çevre ve bağlantı yolları ile Belgrad Ormanı kadar
ormanlık alan ve bir o kadar tarım ve yabanıl alan yok olma tehlikesiyle karşı
karşıya kalacaktır.”