Yapımı yılan hikayesine dönen Bolu Dağı Tüneli'nde nihayet sona yaklaşılıyor. Tünelin 15 Aralık'a yetiştirilmesi için 500 iş makinesi ve 1200 işçi günde üç vardiya çalışıyor.
Gümüşova-Gerede Otoyolu Projesi içinde yer alan "Bolu Dağı Tüneli" tam 16 yılı geride bıraktı. Sözleşmesi 1990'da imzalanan, 16 Nisan 1993'te DYP-SHP koalisyonu döneminde temeli atılan tünel, geçen süre içinde 16 Bayındırlık Bakanı ve 10 hükümet eskitti. Başlangıçta "48 ayda bitirileceği" söylenen toplam 6 kilometrelik tünel için 570.5 milyon dolar keşif bedeli ile işe başlanmıştı, ama projenin maliyetinin bugün 900 milyon doları bulduğu belirtiliyor.
8.5'lik depreme dayanıklı
Başbakan Erdoğan'ın 15 Aralık 2006'da trafiğe açmak istediği tüneldeki son durumu görmek için Bolu'ya gittik. Projenin 15 Aralık'a yetiştirilmesi için 500 iş makinesi ve 1200 işçi günde üç vardiya çalışıyor, inşaatın Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu, tünelin bitirilmesi için hükümetin her türlü kolaylığı gösterdiğini, örneğin 2006 için ayrılan 250 milyon YTElik kredinin "taksitlendirilmeden" kullanılmasının sağlandığını belirterek, gelinen son nokta ile ilgili şu bilgileri verdi:
"12 Kasım 1999 depreminde hasar gören Viyadük-1'in tamiratı bitti. 8.5 şiddetindeki bir depremde bile biz bu köprünün ayakta kalacağına inanıyoruz. Viyadük-2 de tamamlandı. Viyadük-3'ün çelik olan sağ yolu biterken beton olan sol yolu bitirilmek üzere. Şu an çalıştığımız mevkii, Viyadük-4. Tünelde ise sinyalizasyon, havalandırma ve aydınlatma çalışmaları sürüyor."
Başbakan sözünü tutsun
Tünel, dağ yolunu devre dışı bırakacak. Bu yol üzerinde çay bahçesi, lokanta ve akaryakıt istasyonu olmak üzere 127 işletme var. 4 bin kişinin ekmek kapısı olan restoranların sahipleri ve çalışanları şu sıralar derin bir gelecek kaygısı içinde, işletmeciler, Başbakan Erdoğan'ın "Bolu Dağı esnafını mağdur etmeyeceğiz" dediğini hatırlatarak sözünü yerine getirmesini bekliyor.
Buzlanmaya otomatik ısıtma
Bolu Dağı Tüneli'nin teknik açıdan dört dörtlük bir donanıma sahip olacağını belirten Tokgözoğlu, bazı teknik özellikleri şöyle anlattı: "Tünelin, istanbul-Ankara istikametindeki 2 bin 788 metrelik sağ tüpü ile Ankara-İstanbul istikametindeki 2 bin 954 metrelik sol tüpünde, ısının 2 dereceye düşmesi durumunda, buzlanmaya karşı otomatik spreyleme ve ısıtma sistemi kullanacağız. Viyadüklerin altında sarkaç tipi 'sismik izalatörler' kullanıldı. Bunlar viyadüklerin her yöne 70 santim gitmesini sağlayan bir sistem. Üstyapısını ise genleşme derzleriyle akordiyon gibi her iki yöne 60 santim açılacak olan sistemlerle donattık. Bunun anlamı, 6 kilometrelik otoyolun altının da üstünün de depreme karşı dayanıklı hale getirilmiş olduğudur."
16 yılda neden bitmedi?
Bolu Dağı Tüneli Projesi Sözleşmesi, 1990'da İtalyan Astaldi firması ve Bayındır Holding Ortak Girişimi'yle imzalandı. Proje, 1998'de Bayındır Holding'in mali krize girmesi nedeniyle ilk darbeyi aldı.
1999 depremlerinde, yapımı tamamlanmış 700 metrelik tünel ve viyadükler büyük hasar gördü. Bunun üzerine yeni bir projelendirilmeye gidildi. Bu hasar için İtalyan Generali Sigorta ve Kent Sigorta konsorsiyumu sadece 10 milyon dolar ödeyeceğini söyledi. Bilirkişilerin incelemesi sonucu sigortacılar 105 milyon dolar ödemek zorunda kalınca, proje Ekim 2001'de yeniden başlatıldı.
Astaldi'nin iki aşamada 705 milyon dolarlık kredi bulması ve Hazine'ce bunun onaylanmasıyla proje hız kazandı.