13 Yılda 6 Bin 792 Kilometre Hızlı Tren Hattı Yapılacak
Ankara-Eskişehir arasında yılda 1 milyon 250 bin yolcu hızlı
trenle seyahat etti. İlginin yüksek olması üzerine Ulaştırma Bakanı
Binali Yıldırım, yeni hatlar için harekete geçti. İnşası devam
eden Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya,
Ankara-Sivas gibi hatlara, Sivas-Erzurum,
Balıkesir-İzmir, Konya-Antalya gibi yeni
güzergahlar eklendi. 13 yılda 6 bin 792 kilometre yeni hızlı tren yolu yapılması
planlanırken, Türkiye'nin her yerinden 150 kilometre gidildiğinde, hızlı tren
istasyonuna ulaşılacak.
Zaman'a hızlı tren projeleri hakkında bilgi veren Ulaştırma Bakanı Yıldırım,
hedeflenen kilometreye ulaşmak için iki hususun ihmal edilmemesi gerektiğine
dikkat çekiyor. Birincisinin demiryolu politikasının sürdürülebilmesi,
ikincisinin ise hatlar için gerekli olan 27 milyar Euro'luk
kaynak meselesinin aşılması. Kaynak probleminin Türkiye'de her zaman olduğunu
ifade eden Binali Yıldırım, meselenin çözümünün kamu-özel ortaklığı,
Yap-İşlet-Devret (YİD) ve genel bütçeden kaynak ayırmak olduğuna işaret ediyor.
Genel bütçe dışındaki seçeneklerin henüz denenemediğini vurgulayan Bakan
Yıldırım, "Çünkü demiryollarının mevzuatını güncelleştirmemiz lazım. Onu
yaptıktan sonra bu modeller üzerinde çalışabiliriz. Böylece, havalimanlarının
olduğu gibi, Yap-İşlet-Devret modeliyle yeni hızlı tren hatlarının inşa
edilmesinin önü açılmış olacak. Devletin cebinden bir kuruş çıkmadan, yeni hızlı
tren hatları inşa edilmiş olacak." dedi.
Ulaştırma Bakanı, Ankara-Eskişehir hattının çok geç inşa edildiği yönündeki
eleştirilere katılmıyor. Avrupa'da yapılan hızlı tren inşaat sürelerinin yılda
ortalama 43,50 km olduğuna işaret eden Yıldırım, şu bilgileri verdi: "Avrupa'da
proje fikrinin ortaya çıkması ile projenin hazırlanması ve inşaata başlaması
arasında geçen süre yaklaşık 7-13 yıl arasında değişmektedir. Örneğin
Frankfurt-Köln arası 197 km'lik hattın projelendirme süresi 13 yıldır. 5 yılda
tamamlanan 206 km'lik Ankara-Eskişehir Hızlı Tren Hattı yapım süresine 6 aylık
proje yapım süresi de dâhil edildiğinde, örneklerine göre daha kısa sürede
tamamlanmıştır."
Bakan Yıldırım, sene sonuna kadar Ankara-Konya hattında seferlere başlamayı
kendilerine hedef edindiğini açıkladı. Yıldırım, "Sıkışık bir takvim ama
gerekirse 3 vardiyaya çıkacağız ve 2010 sonunda yolcu taşımayı planlıyoruz. Bu
mümkün olmasa da testlerde son hale gelmek istiyoruz." şeklinde konuştu.