İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından ve Koç Holding’in
sponsorluğunda 17 Eylül – 13 Kasım 2011 tarihleri arasında
gerçekleştirilecek olan 12. İstanbul Bienali’nin başlığı, yapısı ve çalışma
süreci, 12. İstanbul Bienali küratörleri Adriano Pedrosa ve Jens Hoffmann
tarafından 20 Ekim Çarşamba günü Pera Palas Oteli’nde düzenlenen bir basın
toplantısıyla açıklandı. Başlığı “İsimsiz (12. İstanbul Bienali), 2011”
olarak belirlenen bienal kapsamında, “İstanbul’u Hatırlamak” adlı bir
konferans ve eğitim programı da gerçekleştirilecek.
12. İstanbul
Bienali başlığının basın ile paylaşıldığı ve bienal öncesindeki sürece ilişkin
detayların aktarıldığı toplantıda bienal küratörleri Adriano Pedrosa ve Jens
Hoffmann’ın yanı sıra İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer de hazır
bulundu. Pedrosa ile Hoffmann’ın dünya çapında düzenlenen bienallerin ve
İstanbul Bienali’nin bugünkü durumunu değerlendirdiği bir sohbet ve tartışmaya
sahne olan basın toplantısında, 12. İstanbul Bienali başlığının “İsimsiz (12.
İstanbul Bienali), 2011” olarak belirlendiği küratörler tarafından
açıklandı.
Pedrosa ve Hoffmann, karşıt görünen iki bakış açısı olan, yalnızca biçimsel
ve estetik kaygılarla yapılan sanat ile varoluşunun temeli toplumsal meselelere
dayanan, siyasi duruşu ağır basan sanat arasında bir uzlaşma zemini sağlamaya
çalışacaklarını belirttiler.
Güncel sanat
çevresi ve basından davetli konukların katılımıyla gerçekleştirilen basın
toplantısının ardından küratörler Pedrosa ve Jens Hoffmann ile bienal direktörü
Örer, basın mensuplarının sorularını yanıtladılar.
Basın toplantısı katılımcılarına, uluslararası güncel sanat çevreleri
tarafından kullanılan iletişim listesi e-flux’ta son iki yıl boyunca
yayımlanan bienal duyurularını içeren bir poster dağıtıldı. 12. İstanbul
Bienali için özel olarak hazırlanan bu poster, dünyanın dört bir yanında
düzenlenen bienallerin sayısının git gide artması ve bu bienallerin sanatsal,
teorik, politik ve diğer amaçları ile ilgili tartışmalar açmayı
hedefliyor.
“İsimsiz”
Kübalı-Amerikalı sanatçı Gonzalez-Torres’ten Esinleniyor
12.
İstanbul Bienali’nin başlığı ve görsel kimliği, minimalist ve kavramsal
yapıtlarıyla 20. yüzyıl güncel sanatının en önemli isimleri arasında sayılan
Kübalı-Amerikalı sanatçı Felix Gonzalez-Torres’e göndermeler içeriyor.
İşleri uluslararası arenada pek çok kişisel ve karma sergide yer alan
Gonzalez-Torres, aynı zamanda küratörlüğünü Rosa Martinez’in üstlendiği 5.
İstanbul Bienali’ne de katılmıştı. Torres’in, siyasi konuları ele alırken
biçimsel yenilikçiliği kullanarak oluşturduğu sanat dili, 12. İstanbul Bienali
için yürütülen araştırmalara esin kaynaklığı ediyor.
Gonzalez-Torres’in
varlığı, bienal başlığında da görüldüğü gibi, kendini birçok yerde belli
belirsiz hissettirecek. “İsimsiz (12. İstanbul Bienali), 2011” başlığı,
Gonzalez-Torres’in kendi yapıtlarını adlandırmakta kullandığı bir geleneği
tekrarlarken, aynı zamanda “İsimsiz” başlığını takip eden parantez içindeki yer
ve zaman belirteçleriyle bilinçli bir şekilde dil, temsil, isim ve
başlıkların soyut ve şiirsel biçimlerde işlendiği bir iletişim düzeyine dikkat
çekecek.
Gonzalez-Torres, yapıtlarında siyasi açıdan en başarılı
olan hareketlerin “siyasi” görünmeyenler, kişiselin siyasi, siyasinin de kişisel
olduğunu gösteriyordu. Torres’in en iyi bilinen yapıtları arasında bulunan,
takvim, yapboz, kâğıt yığınları, şeker kümeleri, tele dizilmiş ampuller,
dilbilimsel portreler ve fotoğraflardan oluşan serilerinin tümü biçimsel
özellikleriyle öne çıkıyor; ancak sanatçının tüm işlerinde estetik biçim ile
açık uçlu içerik arasında sağlam bir denge bulunuyor.