Türk Yapı Sektörü Raporu 2016 - page 147

İNŞAAT MALZEMELERİ SANAYİSİ › Boya
|
145
Türkiye dekoratif boya sektöründe satışlar son beş yılda % 8
büyüme göstermiştir. 2015 yılında 545 bin ton dekoratif boya sa-
tışı yapılmıştır.
Boya sanayisi; inşaat, ulaşım, sanayi ürünleri gibi çok geniş bir
alanda kullanımı olan renkli bir üründür. Son 10 yılda ana kimya
sanayi içindeki konumunu güçlendiren Türk boya sanayisi 2015
yılında gerçekleştirdiği toplam 915.000 ton üretim ile Avrupa’nın
5’inci büyük boya üreticisi konumundadır.
Genel olarak kurulu kapasitenin % 65’ini kullanan sektörde
yıllık boya üretiminin yaklaşık % 82’sini büyük ve orta ölçekli fir-
malar, % 18’lik kısmını kapsayan vernik ve tiner üretimini ise kü-
çük firmalar üretmektedir. Yurtiçi pazardaki arz fazlası nedeni ile
Afrika ülkeleri başta olmak üzere yurtdışı pazarlara yönelim tren-
dinin artması beklenmektedir.
Boya sanayisinde üretim gerçekleştiren 585 firma bulunmak-
tadır. Boya sanayisi uygulayıcılar ile birlikte 200.000 kişiye istih-
dam sağlamaktadır. İnşaat sektöründe kullanılan dekoratif boya-
lar, boya sektörünün lokomotifliğini sürdürmektedir. 2015 yılında
545.000 ton düzeyinde dekoratif boya satışı gerçekleştirilmiştir.
Boya sanayisi girdi olarak kullandığı hammaddelerin % 80’e
varan bölümünü yurtdışından ithal etmekte buna karşın kalite
ve ürün çeşitliliğinde Avrupa ile yarışmaktadır. Bölgesel ihracat
potansiyeli yüksek ve boya talebinin artış gösterdiği gelişmekte
olan pazarlara olan yakınlığı dolayısıyla Türk boya sanayisi önem-
li avantajlara sahiptir. Ancak bu avantajını ölçek olarak değerlen-
dirememektedir.
2016 YILI SEKTÖR PROFILI
BOYA
Firma Sayısı
20’si büyük ölçekli yaklaşık 585
İstihdam
200.000 (uygulayıcılar ile birlikte)
Üretim
540.400 Ton Dekoratif
Tüketim
545.400 Ton Dekoratif
İhracat
350,5 Milyon USD
İthalat
547,4 milyon USD
2015 yılında üretilen boyaların miktar olarak dağılımına gö-
re inşaat sektörü % 56 pay ile en çok üretilen boyadır. Mobilya-
larda kullanılan boyaların payı % 14, sanayide kullanılan boyala-
rın % 10’dur.
2015 yılı itibarıyla pazarın en büyük tüketim alanı olan inşa-
at pazarında % 85 su bazlı, % 15 solvent bazlı ürünler tüketilmiş-
tir. Tüm boya alt sektörlerinde olduğu gibi OTB sektöründe de
çevreye daha duyarlı ürün kullanımı artarken, mobilya sektörün-
de de solvent bazlı sistemlerden su bazlı ve UV sistemlere geçiş
yaşanmaktadır. Diğer taraftan dekorasyonun artan oranda önem
kazanması ve çeşitlenmesine paralel olarak dekoratif, koruyucu
amaçlı ve yeni teknikler içeren boyalar ön plana çıkmaktadır.
TÜRKİYE DEKORATİF BOYA SATIŞ GÖSTERGELERİ
Kaynak: Boya Sanayicileri Derneği (BOSAD)
YILLAR
SATIŞ TON
DEĞER BIN USD
2010
505.000
839.400
2011
540.000
889.500
2012
506.000
733.742
2013
530.881
918.079
2014
549.280
893.909
2015
545.400
TÜRK BOYA SANAYİSİNDE ALT SEGMENTLERİN MİKTAR OLARAK
YÜZDESEL DAĞILIMI (2015)
56+
14
+
10
+
9
+
7
+
4
+
A
Diğer
% 4
Toz Boya
% 7
Otomotiv
% 9
Sanayi
% 10
Mobilya
% 14
İnşaat
% 56
Kaynak: Boya Sanayicileri Derneği (BOSAD)
1...,137,138,139,140,141,142,143,144,145,146 148,149,150,151,152,153,154,155,156,157,...236
Powered by FlippingBook