83
Aydınlatma
2012 Yılı Sektör Profili
Aydınlatma
Firma Sayısı
3000 (50 Büyük-300 Orta-Küçük)
İstihdam
~11.000
Üretim
1.511 Milyon USD
Tüketim
2.075 Milyon USD
İhracat
247,1 Milyon USD
İthalat
360,6 Milyon USD
İhracat
Değişim
(%)
İthalat
Değişim
(%)
2008
27.278.904
13,0% 28.578.753
6,0
2009
22.116.527
-18,9% 23.528.507
-17,7
2010
25.950.763
17,3% 28.592.896
21,5
2011
31.735.929
22,3% 32.036.715
12,0
2012
39.270.152
23,7% 35.178.657
9,8
Kaynak: International Trade Center
9405 GTİP numaralı malzemeleri kapsamaktadır.
DÜNYA AYDINLATMA CİHAZLARI İHRACATI VE İTHALATI
(2008-2012) (Bin USD)
Aydınlatma ekipmanları sektörü, elektrikli teçhizat imalat sanayisi için-
de son on yılda en hızlı büyüme ve gelişme gösteren alt sektör konu-
mundadır.
Küresel ölçekte aydınlatma sektörü genel aydınlatma, otomotiv aydın-
latması ve backlight (arka plan) aydınlatması olarak faaliyet göster-
mektedir. Türkiye’de ise faaliyetler genel aydınlatma alanında yoğun-
laşmış bulunmaktadır.
Aydınlatma ekipmanları sektöründe 3.000’e yakın girişim bulunmakla
birlikte 50 büyük ve 300’e yakın küçük-orta ölçekli işletme kurumsal-
laşmış yapıları ile sektördeki üretimin önemli bir bölümünü gerçekleş-
tirmektedir. Diğer firmalar atölye ölçeğinde işletmelerdir.
Türkiye’de aydınlatma kültürü ve bilincinin yeni gelişmekte olması ve
gelişmiş ülkeler ile karşılaştırıldığında hanehalkı/konut/bina başına
düşen aydınlatma birimi sayısının düşük olması aydınlatma ekipman-
ları sektörü için önemli fırsatlar sunmaktadır. Kentsel dönüşüm, konut
ihtiyacı, konut dışı bina yatırımları ve dış mekan aydınlatması alanla-
rındaki gelişme potansiyeli sektörün büyüme dinamiklerini güçlendir-
mektedir.
Sektörde üretim, yoğun olarak dışa bağımlı girdilerin tedariki ve bun-
larınmontajı şeklinde gerçekleşmektedir. Bu nedenle üretimde katma
değer sınırlı kalmaktadır. Sektör, özellikle dekoratif aydınlatma ürün-
leri gibi yüksek katma değerli alanlara yönelmektedir.
Aydınlatma teknolojisinde yaşanan gelişmeler Türk aydınlatma ekip-
manları sektörünü de şekillendirmektedir. Küresel ölçekte aydınlatma
sektörünün geleceğini belirleyen ise LED teknolojisidir.
Bir diğer belirleyici unsur ise enerjinin verimli kullanılması amacıyla
yürütülen çalışmalar ve bu amaçla uygulanmaya konulan yönetme-
liklerdir. Bu yönetmeliklerin getirdiği standartlar da aydınlatma ekip-
manları sektöründe değişimi beraberinde getirmektedir. Mevcut akkor
flamanlı standart ampullerin yerini enerji tasarruflu ampuller ve LED
ampuller almaktadır.
Türkiye’de 18Milyon konutta 5’er ampulden toplam90Milyon adet am-
pulün enerji verimli ve LED ampullere dönüşümü önemli bir yenileme
pazarı potansiyeli yaratmaktadır.
Aydınlatma ekipmanları sektörü son dönemde ihracatını da artırmak-
tadır. 2012 yılında 247 Milyon USD ihracat yapılmıştır. İhraç ürünleri
ağırlıklı olarak dekoratif aydınlatma ürünleridir. Sektör global marka-
lara fason üretim/ihracat yapan yapısına karşın giderek kendi marka-
larını da oluşturmaya başlamıştır. Müteahhitlik hizmetlerinin yurtdı-
şında üstlendikleri işlerin de aydınlatma ekipmanları ihracatına önemli
katkısı olmaktadır.
U: Ulaşılamadı
Dünya aydınlatma cihazları ihracatı 2009 yılından bu yana çok hızlı
büyüyerek neredeyse iki katına çıkmıştır. 2012 yılı ihracatı 2011 yılına
göre % 24 artarak 39,3 Milyar USD olarak gerçekleşmiştir. Çin tek ba-
şına tüm dünya ihracatının % 50’sini yapmaktadır. Çin’in ihracatı bir
yıl önceye göre % 54 gibi rekor seviyede artış göstererek 19,5 Milyar
USD’ye yükselmiştir. İkinci sırada, tümürünlerde Çin’in en yakın takip-
çisi olan Almanya yer almaktadır. Almanya 2012 yılında 3 Milyar USD
ihracat gerçekleştirmiş ve onu üçüncü sırada 1,8 Milyar USD’lik ihra-
catıyla İtalya izlemiştir. ABD, Fransa, Meksika, Güney Kore ve Avustur-
ya diğer büyük ihracatçı ülkelerdir.