81
Asansör
2012 Yılı Sektör Profili
Asansör
Firma Sayısı
518 (Montaj, bakım dahil 1.300)
İstihdam
12.000 (Montaj, bakım dahil 22.522)
Üretim
20.000
Tüketim**
350.000 (2012'de 18.000)
İhracat
41,3 Milyon USD
İthalat
97,2 Milyon USD
**Kullanımda olan asansör sayısı
Kaynak: International Trade Center
*842810 GTİP numaralı ürün.
Yıllar
İhracat Değişim (%)
İthalat Değişim (%)
2008
5.253.590
22,51 4.964.313
18,33
2009
4.151.862
-20,97 4.025.335
-18,91
2010
4.116.676
-0,85 4.120.233
2,36
2011
4.965.520
20,62 4.677.545
13,53
2012
5.167.123
4,06 4.937.275
5,55
DÜNYA ASANSÖR* İHRACATI VE İTHALATI (2008-2012) (Bin USD)
kapsamında asansörler konusunda akredite olan A tipi muayene
kuruluşları tarafından yapılmaya başlanmıştır. Bu kapsamda yapı-
lan hukuki düzenlemeler ve uygulamalar “Türkiye’nin 2012 Avrupa
Birliği İlerleme Raporu”nda önemli gelişmeler çerçevesinde değer-
lendirilmiştir.
Türk asansör sektörünün faaliyet alanı dikkate alındığında; montaj,
belgelendirme hizmetleri, aksam üretimi ve bakım hizmetleri ge-
nelinde yaklaşık 600 Milyon USD seviyesinde bir ciroya sahip olduğu
tahmin edilmektedir.
Türk asansör sektörü, Türkiye’de 1950’li yıllardan sonra hareket ka-
zanmış ve tamamen ithalat yoluyla ihtiyaçların karşılandığı bir sektör
yapısından kademeli olarak montaj ve aksam imalatı alanlarında yerli
üretimin arttığı bir sektör yapısına dönüşmüş olup, özellikle 1990’lar-
dan sonra artan talebe paralel olarak büyümeye devam etmiştir.
Türk asansör sektörünün doğrudan kentleşme ve buna bağlı olarak
gelişim gösteren inşaat sektörü ile birlikte düşünülmesi gerekmek-
tedir. Önümüzdeki yıllarda, Türkiye’deki kentleşme sürecinin devam
edeceği dikkate alındığında, inşaat sektörüne paralel olarak, asansör
sektöründe de bir büyüme olacağı kaçınılmazdır. Son yıllarda, yurt-
dışında montaj, komple (paket) asansör satışı gibi alanlarda da Türk
firmalarının çalışmalar yaptığı görülmeye başlamıştır. Ayrıca Türki
cumhuriyetler, Orta Asya ve Balkan ülkelerinde asansör montaj işleri
yapan firmalarımızın sayıları yükselmektedir. Afrika ülkeleri ile olan
dış ticaretin gelişmesiyle bu ülkelerdeki Türk asansör firmalarının
yatırımları da artmaktadır.
Türk firmalarının uluslararası firmalara karşı rekabet gücüne erişimi-
ni artıran en önemli faktörlerden birisi de uluslararası standartların
Türk Standardı olarak kabul edilmesi ve AB teknik mevzuatının Türk
mevzuatına dahil edilmesi olmuştur. Özellikle EN 81 ailesi harmoni-
ze standartlar Türk Standardı olarak kabul edilmiş olup, söz konusu
standartlardaki değişiklikler Avrupa Birliği bünyesinde yer alan üye
devletlerle eşzamanlı olarak uygulamaya alınmaktadır. En son olarak
TS EN 81-1/2+A3 standartlarında yapılan değişiklikler üye devletlerle
eşzamanlı olarak, 1.1.2012 tarihinde uygulamaya girmiştir.
01.01.2012 tarihinden itibaren “Asansörlerde Yıllık Kontroller”,
Türk Akreditasyon Kurumu’nca TS EN ISO/IEC 17020 standardı
DÜNYA ASANSÖR İHRACATINDA ÖNDE GELEN ÜLKELERİN PAZAR
PAYLARI (2012) (%)
Kaynak: International Trade Center
Dünya asansör ihracatı 2012 yılında 5,2 Milyar USD olarak gerçek-
leşmiştir. Çin 1 Milyar USD’lik ihracatı ile ilk sırada yer alırken ikinci
sırada 684 Milyon USD ile Almanya, üçüncü sırada 521 Milyon USD
ihracatı ile İtalya bulunmaktadır. Bu ülkeleri İspanya ve Tayland iz-
lemektedir.
Çin
20,1
Almanya
9,9
İtalya
9,2
İspanya
8,8
Tayland
7,0
Fransa
5,7
Hollanda 4,9
ABD
3,4
Japonya
3,7
Güney Kore
3,4
İsveç
3,1
Belarus
2,7
İngiltere
2,3
Yunanistan
2,1
Avusturya
2,2