52
Sektördeki Önemli Gelişmeler
Taslak ile getirilen bir kavram olan değer artış payının nasıl tespit
edileceğine yönelik birtakım belirsiz noktalar mevcuttur. Sadece,
Kamulaştırma Kanunu’nun 11. maddesindeki esasların da dikkate
alınacağı belirtilmekle yetinilmiştir. Bu konu, gayrimenkul sektörü
açısından önemli olup bu bedel ödenmeden ruhsat alınamayaca-
ğı düzenlemesi karşısında bu bedelin tespitinin şartlarının açıkça
belirlenmesi gerekmekte olup, aksi takdirde bu konunun yeni bir
ihtilaf alanı yaratması muhtemeldir. Tespit edilen bedel ödenme-
den ruhsat alınamaması yerine yapı kullanma izin belgesi (iskan)
alınmasına kadar bu bedelin ödenmesi gerekliliği yönünde bir de-
ğişikliğe gidilmesi yatırımcılar açısından olumlu bir durum teşkil
edebilecektir.
Taslakta yapılan teklif ile “634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu”nun kat
irtifakı tesisi için aranan şartların düzenlendiği 14. maddesinin de-
ğiştirildiği ve kat irtifakı tesisi ve tapuya tescili için mevcut belgelerin
yanında “Zemin kat veya temel üstü vizesi yapıldığına ilişkin idarece
düzenlenen belgenin” de verilmesi zorunluluğunun getirildiği görül-
mektedir. 2007 yılından önce İstanbul İmar Yönetmeliği’nde mevcut
olan ve daha sonra değiştirilerek uygulamasından vazgeçilen bir dü-
zenlemeye dönülmesinin ise dezavantajlı yönleri mevcuttur. Nitekim,
kat irtifakı kurulumunun kolaylaştırılmasının çeşitli faydaları bulun-
maktadır.
Taslakta, çevrenin korunması ve enerji verimliliğinin teşviki yö-
nünde bir hüküm bulunmamaktadır. “Yeşil Bina” olarak tasarla-
nan binalara, ulusal ve uluslararası kabul görmüş kuruluşlardan
yeşil bina sertifikası almış projelere/yapılara, enerji verimliliğinin
desteklenmesi adına mevcut imar hakkına ek olarak % 5 imar hak-
kı verilmesi veya buna eşdeğer bir teşvik verilmesi gibi düzenle-
meler bu tür yapıların artmasını sağlayacak, ekonomiye ve ülke
kaynaklarına olumlu katkılar yapabilecektir.