Page 115 - TYSR_2013

Basic HTML Version

113
Kireç
Kireç üretimi 2009 yılından bu yana büyümesini hızlanarak sürdür-
müştür. 2012 yılı üretimi % 21 büyüme ile 4,6 Milyon ton olarak
gerçekleşmiştir.
Kaynak: Kireç Sanayicileri Derneği
KİRECİN İKİ TEMEL KULLANIM ALANINDA YILLARA GÖRE
DEĞİŞİM (2006-2012)
80
60
40
20
0
İnşaat
Sanayi
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
64,7
67,7
68,7
71,3
75,9
71,0
69,8
18,6
20,7
21,5
25,7
15,5
15,7
16,4
%
Dünyadaki en önemli kireç kullanım alanlarından birisi olan çevre-
sel amaçlı kullanımda en önemli kalem olan baca gazı kükürt arıtımı
(desülfürizasyon) ve diğer uygulamalar ülkemizde dünya ortalama-
sından çok uzaktır. Termik santrallarımızda kurulan kükürt arıtma
(desülfürizasyon) tesislerinin kireç yerine sürekli kireç taşı kullanan
teknolojileri seçmiş olmasının dünyadaki genel gelişmelere tam bir
uyum gösterdiği söylenemez.
Karayollarında killi zeminlerin stabilizasyonu işlemleri de önemli bir
kireç kullanımalanıdır. Antik çağdan beri bilinen bu uygulama sayesin-
de yollar hem daha dayanıklı hem de daha ucuza mal edilebilmektedir.
Yıllar
İhracat
İthalat
Değer
(Bin USD)
Değişim (%)
Değer
(Bin USD) Değişim (%)
2008
5.382
-3,7
251
36,4
2009
8.197
52,3
215
-14,3
2010
10.167
24,0
302
40,5
2011
14.223
39,9
486
60,9
2012
15.881
11,7
617
27,0
2012/3 çeyrek
12.572
-
427
-
2013/3 çeyerek
10.185
-19,0
651
52,5
Kaynak: International Trade Center
* 2522 GTİP numaralı malzeme
TÜRKİYE KİREÇ İHRACATI VE İTHALATI (2008-2013)
Ülkemizde 60’lı yılların sonuna kadar karayolları tarafından zaman za-
man kullanılmıştır. Daha sonraları kireç stabilizasyonu yerine başka
yöntemler kullanılmaya başlamıştır. Bu yöntemler daha pahalı olmak-
la beraber fayda ve verimleri halen tartışılmaktadır.
Kireç ihracatımız 2009 yılına göre değer bazında iki katına çıka-
rak 2012 yılında 15,9 Milyon USD’ye yükselmiştir. Sektörün niteliği
nedeniyle uzak mesafelere mal yollanması pek mümkün olama-
maktadır ve denizyoluyla yapılan bazı ihracat uygulamaları dışın-
da ihracat oldukça azdır. Toplam üretimin sadece % 1-1,5’lik bir
bölümü ihraç edilebilmektedir. Genel olarak Kıbrıs, İsrail, Mısır,
Romanya gibi ülkelere deniz yolu ile sevkıyat yapılmaktadır.