MUDER Başkanı Halim Birsin, Türk mutfak
mobilyası üreticilerinin son yıllarda hızlı bir markalaşma sürecine girdiğini ve
ciddi bir atılım yaptığını açıkladı. Birsin, "Türkiye'deki üreticiler son 7-8
yılda ciddi bir atılım yaptılar. Bugün üretim bakımından değil ama tasarım,
dizayn, fonksiyon bakımından ve kalite açısından İtalya'da kullanılan mutfak
mobilyalarıyla yarışır hale geldiler" dedi.
Türkiye'nin kaliteli ve tasarımı güçlü mutfaklar üretmesine rağmen henüz tam
anlamıyla ihracat yapamadığını dile getiren Birsin, fuarın pazar bulma açısından
çok faydalı olacağını söyledi.
Türkiye'nin Irak, İran gibi komşu ülkelerin yeniden yapılanma sürecinden
doğan fırsatları iyi değerlendirmesi gerektiğini vurgulayan Birsin, "Irak'ta
yeniden yapılanma var ve Türkiye buradan pazar kapma şansına sahip. İran da
hedef ülkelerimizden biri. Uzun yıllardır kapıları kapalı bir ülke olan Suriye
son yıllarda yurtdışına açıldı ve bizim için iyi bir pazar olabilir. Körfez
ülkelerinde daha çok Avrupa'nın ürünleri kullanılsa da mutfak mobilyasında
buralara da giren firmalarımız var. Dubai, Abu Dabi, Katar gibi. Bunlar bize çok
yakın ülkeler ve bu bize Uzak Doğu pazarına karşı rekabette avantaj sağlıyor.
Kuzey Afrika ülkeleri, Rusya, Azerbaycan, Kazakistan, Bulgaristan, Romanya gibi
çevre ülkeler de yine sektör için potansiyel pazarlar"
dedi. Mutfaklar 15-20 yılda bir
değişiyor
Türkiye'nin üretim kapasitesi açısından Avrupa'nın oldukça gerisinde olduğunu
aktaran Birsin, Türkiye'de mutfak değiştirme süresinin de çok uzun olduğuna
değindi. Birsin, "Avrupa'da mutfak değiştirme süresinin 6-7 yıllara düştüğü
ülkeler var. Türkiye'de ise mutfak değiştirme alışkanlığı süreleri çok uzun.
İnsanlar 15-20 yılda bir mutfaklarını değiştiriyorlardı. Ama markalı mutfakların
ortaya çıkışı ve ürünü mutfak mobilyası diye ifade etmemiz etkili oldu" şeklinde
konuştu.
Türkiye'de halen küçük atölye ve merdiven altı diye tabir edilen yerlerde
toplam üretimin yüzde 75'nin gerçekleştiğini ifade eden Birsin, şöyle devam
etti: "Türkiye'de mutfak ve banyo mobilyası üretimi oldukça yaygın, sadece büyük
şehirlerde yerleşmemiş. Daha küçük kasabalarda daha çok atölyeler var tabi. Buna
rağmen iç mimarlarımız ve tasarımcılarımız markalı ürünlere ilişkilerini son
dönemlerde daha çok artırdılar. Bu da doğal olarak markalı mutfak üretimini daha
öne çıkarıyor. Son yıllarda artık tüketici hakları ve garanti belgeleri
tüketiciyi markalı ürün kullanmaya yönlendiriyor ve piyasada markalı ürünlerin
payı gittikçe artıyor." Müteahhit değil
kullanıcı seçmeli
Mutfakların inşaatları yapan müteahhitler tarafından seçildiğini hatırlatan
Birsin, bunun yerine mutfakta yaşayacak kişinin kendi zevkine uygun olarak
mutfak mobilyasını seçmesi gerektiğini vurguladı. Mutfağın diğer ev
mobilyalarından farkı olmadığının altını çizen Birsin, "Sonuçta yatak odası ya
da salon takımından farksızdır mutfak mobilyası. O yüzden mutfak mobilyasını
inşaatı yapan müteahhit değil, içinde yaşayacak olan kullanıcı seçmeli. Hele
tasarruf politikaları ortaya çıktığında çok kötü mutfaklar ortaya çıkıyor. Böyle
devam ederse yakında evler bir mutfak mobilyası çöplüğüne dönüşecek. Aile kendi
mutfağını kendi seçerse bir rekabet ve tasarım zenginliği doğar. Sanayici de
buna yetişmeye çalışır, evler daha şık olur. Üzerinde durduğumuz en önemli konu
bu. Müteahhitler evleri mutfak mobilyası olmadan teslim etmeli"
dedi.
|