BR> Kadıköy- Kartal arası 29 dakikaya inecek ve 22
kilometrelik bu hatta her gün 1 milyon yolcu taşınacak. istanbul Büyükşehir
Belediyesi, Anadolu yakasının merakla beklediği 2005 yılında temeli atılan
Kadıköy-Kartal Metrosu'nun 2011 yılında hizmete gireceğini söylüyor.
2
milyar TL’ye mal olacak metro hattının 16 istasyonu (Kadıköy, İbrahimağa,
Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı,
Altayçeşme, Maltepe, Gülsuyu, Cevizli, Hastane, Soğanlık, Kartal) olacak. Bu hat
Kadıköy Ayrılık Çeşmesi İstasyonu’nda Marmaray ve Banliyö hattıyla, Kozyatağı
İstasyonu’nda Dudullu-Bostancı Metro Hattı’yla, Kaynarca İstasyonu’nda ise
Pendik-Sabiha Gökçen Havaalanı-Sultanbeyli Metro Hattı’yla entegre olacak.
İstanbul'da Marmaray’ın da devreye girmesiyle Kartal’dan Sarıyer’e ve Atatürk
Havalimanı’na 79 dakikada, Taksim’e 57 dakikada, Olimpiyat Stadı’na 89 dakikada,
Yenikapı’ya 49 dakikada, Otogar’a ise 60 dakikada gidilebilecek.
Öztürk,
metronun bölge için çok önemli olduğu görüşünde...
Metrobüs ve
şu an yapımı devam eden Kadıköy- Kartal metrosunun bölgeye kazandırdıkları
neler?
Metrobüs ayrı, metro ayrı... Asıl olay metro...
Minibüsçülük ya da metrobüsçülük dünyanın hiçbir yerinde taşıma sistemi değil.
Metrobüs, bizim Türklerin kendi kendine yaratmış oldukları modeller. Minibüs de
toplu taşıma sistemi değil. O yüzden ikisini de bir kenara bırakıyorum. Gece
saat 11 - 12'de Mecidiyeköy'e gidin, Kadıköy'e gelemiyorsunuz ama bakıyorsunuz
ki metrobüs hattı bomboş duruyor. Bunun eleştirisi ayrı ama dünya artık bu
sorunları raylı sistemle çözmüş. 1967'de Kadıköy'den bu sistemi kaldırdık oysa
Orta Avrupa ülkelerinin hepsi bu tarihten sonra raylı sistem döşemeye başladı.
Türkiye geç kaldı yani...
Türkiye elinde varken
geç kaldı. Dolayısıyla hızla bu metronun tamamlanması gerek, o da çok ağır
yapılıyor...
Metronun 2011 yılında biteceği
söyleniyor...
Ne 2010, ne 2011 ne de 2012'de bitmez!.. Daha
Haydarpaşa'dan başlayan Gebze'ye kadar gidecek olan rayların komple sökülmesi ve
yeni istasyon binalarının yapılması gerek. Bunun için bize verilen süre 2 - 2,5
yıldı.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş
çalışmaların hızla devam ettiğini söylüyor...
Tüp geçiti
bitirirsiniz, burdan çıkan Üsküdar Meydanı'nda kalır. Metrobüsleri de aldılar,
depolarda kaldı. Olay bu değil! Asıl olay bütün sistemin bitmesidir. Gebze'den
binen biri yeşilköy'e kadar gidecekti. Şimdi bu sistemin ne öteki ayağı ne de
Anadolu ayağı tamam. Burada bir tek çalışma var. O da Ankara asfaltı üzerine
yapılan metro sistemi... Çalışmalar devam ediyor ama asıl ağ (buradan mevcut
tren yoluna bağlanacak olan hat) hâlâ tartışılan proje safhasında devam ediyor.
Keşke 2010'da açılmış olsaydı, Kadıköy önemli ölçüde
rahatlardı.
Kadıköy'de herkes ulaşımdan ve trafikten şikayetçi...
Had safhada... Kadıköy'ün tek problemi ulaşım. Şu anda toplu
taşıma yok.
Ulaşımı rahatlatmak için neler
yapılabilir?
Metronun dışında raylı sistem döşenebilir.Fahrettin
Kerim Gökay Caddesi, Kadıköy'den Bostancı'ya kadar minibüslerin kullandığı
caddedir. Çok müsait ve geniş olduğundan oraya minik raylı sistem döşenebilir.
Bu sistem, ulaşımı büyük ölçüde rahatlatır. Dünyadaki bütün ülkeler metroyu
yapıyor ama üstünde yine muhakkak raylı sistem inşa ediyor. Biz de ise maalesef
bir tek şey yapıyoruz, diğerini yapmamayı yeğliyoruz. Anadolu yakasının nüfusu 5
milyon. Avrupa'da bir kentin nüfusu 100 bini geçtiği zaman mutlaka raylı sistem
döşeniyor. Aramızdaki fark uçurum...
Kadıköy'e gelenler otopark
konusunda da bir hayli şikayetçi... İstanbul Büyükşehir Belediyesi ya da siz bu
sorun ile ilgili herhangi bir çalışma yapıyor
musunuz?
Ulaşım sorunu olan bir kentte otopark sorunu olmaması
mümkün değil. Bu da Büyükşehir Belediyesi'nin günahıdır! Kentliden otopark
parası denilerek alınan paraların çarçur edilmesi, otopark yapılmaması
şanssızlıktı. Kadıköy'de, belediyenin yapmış olduğu ve özel şahıslara verdiği 2
tane katlı otopark var. Biri PTT'nin hemen arkasında diğeri ise Süreyya Paşa
Vakfı'nın yeri... Bunlar 1998'de göreve gelir gelmez planladığımız yerlerdi.
Bunun dışında Kadıköy'de yer yok.
Yıllarca Büyükşehir Belediyesi otopark
parası topladı. Peki neden Kadıköy'e tek bir otopark yapılmadı? Bugün dahi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde bir katlı otopark yok oysa
onlarca olmalıydı. Dolayısıyla bu sorun Büyükşehir'in sorunudur; ilçe
belediyeleri bu konuda mağdurdur.
Peki ya İspark?
İspark, caddeleri kapatmış resmen değnekçilik yapıyor. Kent
ulaşımına, otoparka hiçbir katkısı yok.
Buna paralel Kadıköy, Bostancı,
Maltepe gibi yerlerde, kent genelinde toplam 21 adet bisiklet parkı hizmete
sunuldu. Bu çalışmayla ilgili neler diyeceksiniz? Trafik sorununa bir yarar
sağlar mı? Büyükşehir Belediyesi 1 metre bisiklet yolu yaptı mı? Bunların hepsi
göstermelik. Ucuz bir demiri koy, al sana yol!.. Önce bisiklet yolu
yapacaksınız, insanları teşvik etceksiniz sonra parklarını yapacaksınız. Hatta
meydanların belli yerlerine bisikletler koyun. Vatandaşlar kartlarını göstersin,
mesela buradan binsin, Bostancı'da bıraksın. Dünyada bu uygulama var. örneğin;
Bağdat caddesi 9 kilometre. Bunun 1,5 kilometrelik kısmı bisiklet yolu olarak
ayrılması gerekmez mi? Ama yapmadılar...
Avrupa yakası ile
Anadolu yakası arasında fark var mı? Bu hangi noktalarda
belirginleşiyor?
Avrupa yakası şanslı, çünkü Valilik ve
Büyükşehir Belediyesi orada. İstanbul'un merkezi diye anılıyor. Oysa Anadolu
yakası unutulmuş... İyi ki ilçe belediyeler var da temizlik, kültür - sanat ve
diğer hizmetler yürüyor. Yoksa Anadolu yakasını, İstanbul'un bir parçası diye
düşünemezsiniz...
Kadıköy Anadolu yakasının en şanslı, en gözde
ilçesi denilebilir. Diğer ilçelerle kıyasadığınızda ne gibi farklılıklar ön
plana çıkıyor? Kadıköy neden tercih ediliyor?
Yönetimler
isterlerse bir kenti kapatabiliyorlar ya da dünyaya açabiliyorlar. Bizim ilçemiz
tüm Türkiye ve dünyaya açık, dolayısıyla cazibe merkezi. Üsküdar, Pendik ya da
Kartal'da oturanlar gezmek ve özgürce dolaşmak istedikleri zaman Kadıköy'ü
tercih ediyorlar. Bu yönetim anlayışını ve Kadıköy'deki insan profilini görenler
burada kendilerini daha rahat hissediyorlar. Demek bunları diğer yerlerde
bulamıyorlar. Bu, yönetimlerin getirmiş olduğu anlayışın zaman içerisinde
insanlar üzerinde yaratmış olduğu etkisidir. Dolayısıyla Kadıköy bu yönde tercih
edilebilir ve öncü bir ilçedir. Şu anda Kartal ve Maltepe'de o yolda. Zaman
içerisinde İstanbul'da büyük bir değişim
olacak.
|