İstanbul'un iki yakasını boğazın altından birbirine bağlayacak
Marmaray'ın inşaatının bitimine 3 yıl kala işletme tartışması
başladı. Marmaray'ın işletmesinin verilmesini bekleyen TCDD'ye
sürpriz bir rakip çıktı. Marmaray'ın işletmesine, metrolar geçeceği için
İstanbul Büyükşehir Belediyesi de talip oldu. "Asrın
projesi" olarak adlandırılan Marmaray'ın inşaatı 2004 yılından bu yana
sürüyor. 2013 yılında bitirilmesi beklenen projeyle İstanbul Boğazı'nın iki
yakası demiryoluyla denizin altından birleşecek. Marmaray'ın tünelleri hem
TCDD'nin trenleri hem de şehir içi ulaşımda metrolar tarafından kullanılacak. 13
kilometresi tünel, 1.4 kilometresi deniz altında olan toplam 76 kilometrelik
Marmaray'ın işletmesi özel olarak gerçekleştirilecek.
Trafik riski var
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, işletmenin hangi kurum
tarafından yapılacağına Hükümet'in karar vereceğini kaydetti. Karaman, şunları
söyledi:
"Marmaray'da işletmenin kim tarafından yapılacağı tartışmalı. Bizim isteğimiz
işletmeciliğin TCDD tarafından yapılması. İşletme olmasa bile trafik kontrolünün
her şartta TCDD'nin olması gerekiyor. Trafiğin kontrolünü vermeyiz. Trafiği
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne verdiğimiz takdirde, Ankara da ister, İzmir de
ister, her şehir istemeye başlar. O zaman biz ulusal trafiği idare etmekte
zorlanırız ve bu durum kazalara neden olabilir."
Gebze ile Halkalı arasında 4 tur tren işleteceklerini kaydeden Karaman,
"Bunların trafiğini ben ayarlamak zorundayım. Çünkü oradan hem yük treni hem YHT
geçecek. Trafiği ben onlara verirsem, bana burada banliyö çalıştırılmasına izin
vermeyebilir" diye konuştu. İşletmenin ortak yapılabileceğini ifade eden
Karaman, İzmir metrosunu örnek gösterdi. İzmir metrosu için TCDD ve belediyenin
ortak şirket kurduğuna dikkat çeken Karaman, Marmaray'ın işletmesinin de benzer
formülle yapılabileceğini ifade etti. Karaman, "Belediye çok istiyorsa işletir
ancak bize altyapı parası öder. İzmir Metrosu için belediye ile TCDD ortak
şirket kurdu. Bu şirket metroyu işletiyor, TCDD'ye altyapı parası ödüyor.
Sinyale, elektrifikasyona, alt yapıya trafiğe biz bakıyoruz. İyi de gidiyor"
dedi.
Belediye sürpriz yaptı
Marmaray'ın inşaatı, Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları Limanlar ve Hava
Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştiriliyor. DLH,
bugüne kadar inşa ettiği demiryolu ve limanların işletmesini TCDD'ye devretti.
Bu nedenle Marmaray'ın işletmesinin de TCDD'ye verilmesi bekleniyordu. Ancak
Marmaray'ı metroların da kullanacak olması nedeniyle İstanbul Büyükşehir
Belediyesi de işletmeye talip oldu.
Gelir 2 kat artabilir
Tahminlere göre Marmaray'dan saatte 75 bin yolcunun geçmesi bekleniyor. Bu
durumda günde 1 milyon yolcu Marmaray'ı kullanarak boğazdan geçecek. En iyimser
tahmin ise günde 2 milyon yolcunun Marmaray'ı kullanması. Günde ortalama 1
milyon yolcu taşındığında Marmaray'ın yıllık işletme geliri 600 milyon dolar
(900 milyon lira) olacak. 2 milyon olursa gelir de iki kat artacak. Marmaray, en
fazla 2 dakikada bir tren geçecek şekilde projelendirildi. Tahminlere göre günde
2 bin 500-3 bin tren boğazın altından geçecek. 76 kilometrelik hatta gece 3 saat
seferler durdurulacak ve bakım yapılacak.
|