br />
Dünyadaki yüzlerce mega yatın da Türkiye'de bağlanacak marina
olmadığı için gelemediğini kaydeden Altunay, "Türkiye'de bugüne kadar bir tane
bile mega yat limanı yapılmamış. Yapmak isteyenlerin de izinlerini iptal
ediyorlar" dedi. Altunay, yatla zengin turistin geldiğini belirterek, "Bunlar
geldikleri ülkelerde bağlama parasından, yakıt parasına ve restorana kadar
birçok konuda ciddi ödemeler yapıyor. Sadece bir tekne sahibinin günlük
harcaması 600-700 euroyu buluyor" diye konuştu.
Akdeniz'de 700 bin yat dolaşıyor
Marinalarda yer bulmak isteyenlerin kendisinden de torpil
istediğinin altını çizen Martı Grubu Yatırım ve İş Geliştirmeden Sorumlu
Koordinatör Oktay Varlıer, şunları söyledi: "Birçok kişi ile konuşuyorum.
Adamlar bana 'yat alacağım ama nereye bağlayacağımı düşünüyorum' diyor. Bugün
Akdeniz'de 700 bin yat dolaşıyor. Tüm Akdeniz'deki yat bağlama kapasitesi ise
sadece 300 bin. Dolayısıyla bu konuda ciddi bir açık var. Türkiye bu konuda çok
bakir. En az 30 bin yat bağlama kapasitesine ulaşılması gerekiyor ki, bu
sorunlar yaşanmasın."
Yatırım yaparken izinler konusunda büyük sıkıntı çeken Port
Bodrum Yalıkavak Marina'nın sahibi Cefi Kamhi ise, marinadaki tüm kapasitenin
dolu olduğunu ve kıpırdayacak yer olmadığını ifade etti. Kamhi, "Artık yaz-kış
bu doluluk oranlarını yaşıyoruz. Bundan sonra da yeni yatırımlar yapılmazsa yer
bulma ihtimali yok. Artık hükümetin marina yatırımlarını bürokratik açıdan
kolaylaştırması gerekiyor" dedi.
Fiyatlar yer yok diye artmadı
Yine talep artışına bağlı olarak marinalarda yat bağlama
fiyatlarında da ciddi bir artış yaşandığı belirtiliyor. Bugün bir marinada
teknenizi yıllık olarak bağlamak istiyorsanız en az 3 bin euroyu gözden çıkarmak
gerekiyor.
Setur'un işlettiği Kalamış Marina'da da bir tekne için yıllık
bağlama fiyatının 3-4 bin euro arasında değiştiğini kaydeden Midilli, "Fiyatlar
'yer yok' diye artırılıyor" söylentilerine ise karşı çıkıyor. Midilli, "Fiyatlar
reel olarak bakınca yükselmedi. Marinalarda fiyatlar dövizle ifade ediliyor.
Dövizde yaşanan artış enflasyonun gerisinde kaldığı için yapılan zamları
enflasyonun telafisi anlamında düşünmek gerekiyor" diye konuştu.
Gelirin yüzde 25'i yat turizminden
* Türkiye'de irili ufaklı 30'un üzerinde marina bulunuyor.
Bunlardan sadece 13'ü mavi bayraklı. * Marinaların toplam bağlama kapasitesi
ise 12 bin civarında. * Türkiye turizm gelirlerinin yüzde 25'i yat
turizminden elde ediliyor. * Marina yatırımı yapmak için 11 bakanlıktan görüş
almak gerekiyor. * Bakanlıkların ardından yerel belediyelerden izin
alınıyor. * Yatırım süreci normal prosedür devam ederse 3-4 yıl sürüyor. *
Maliye Bakanlığı'na yatırım süresince bedel ödeniyor.
Yeni marina yatırımları sürüyor
Türkiye'de yeni yapılan marina yatırımları da var. Bunlardan
birisi de Doğuş Grubu'nun Didim'de yaptığı marina yatırımı. İlk marina
yatırımını Bodrum Turgutreis'de yapan firmanın Didim'deki marina yatırımı
denizde bağlama için 450 ve karada park için 650 tekne kapasiteli olarak
planlandı. Grup bu yatırım için 52 milyon dolar harcayacak. Doğuş Grubu üçüncü
yatırımını ise önümüzdeki yıllarda Dalaman'da düşünüyor.
Bir diğer marina yatırım ise İstanbul Pendik'te
gerçekleştiriliyor. Pendik Belediyesi'nin de ortak olduğu marinanın önümüzdeki
yıl açılması planlanıyor. İstanbul'un 3'üncü yat limanı olacak Pendik Marinası
"yap-işlet-devret" modeliyle yapılıyor. 80 milyon dolara mal olması beklenen
marina 500 yat kapasiteli olacak.
Mavi bayraklı marinalar
İstanbul'da Kalamış ve Ataköy Marina; Antalya'da, Kemer Türkiz
Marina, Setur Finike Marina, Çelebi Marina; Muğla'da, Ece Marina, Port Göcek
Marina, Netsel Marina, Akdeniz Martı Marina, Milta Marina, D-Marin Turgutreis,
Port Bodrum Yalıkavak, Milta Bodrum; Aydın'da ise Setur Kuşadası Marina ve Setur
Ayvalık Marina.
|