İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, Dokuz Eylül ve Ege
üniversiteleri işbirliğiyle hazırladığı "İzmir Ulaşım Ana Planı 2. Aşama ve
Sonuç Raporu" tamamlandı. Raporda, 2030 yılı hedefli ulaşım planları yer aldı.
Bireysel günlük yolculuk oranlarının ve yolculuklarının taşıt türlerine
dağılımının 2030 yılı için hesaplanmasında, 2007 verileri kullanıldı. 2007’de;
merkez kentte toplu ulaşım taşıtlarını kullanan İzmirlilerin oranı yüzde 50,
özel taşıt kullananların oranı ise yüzde 12 oldu. Vatandaşların yüzde 38’inin
ise yaya olarak ulaşım sağladığı belirlendi.
2030’da nüfus 5.7 milyon
İzmir’in nüfusu, 2030’da 5 milyon 702 bin olarak ele alındı.
Merkezde toplam günlük yolculuk sayısı 5 milyon 659 bin 283, toplu ulaşım
araçları ve özel taşıtlarla yapılan yolculuk sayısı da 3 milyon 508 bin olarak
öngörüldü. Hane halkı anket uygulaması verilerine göre, 2030’da kentsel bölge
için toplam yolculuk talebi de en az 6 milyon 500 bin, en çok 7 milyon 600 bin
olarak hesaplandı.
Üçyol-Bornova metro hattında 2030’da günlük yolcu sayısının 120
bin olacağı tahmin edildi. 2010’da tamamlanması öngörülen Üçyol-Üçkuyular
Hattı’ndan 142 bin kişinin, Ege Üniversitesi ve Bornova merkez hattından ise 6
bin 609 kişinin yararlanması planlandı. Halkapınar-Otogar arasında çalışacak ve
2015 yılında hizmete girecek metro hattından günlük 50 bin 859 kişinin, aynı yıl
hizmete girecek Balçova-Narlıdere hattından 104 bin 765 kişinin, Bozyaka-DEÜ
Kampus hattından ise 158 bin kişinin faydalanması öngörüldü. Metronun 36
kilometrelik son aşamasının Narlıdere-İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü arası
olması ve bu hattın da 2020’de hizmete girmesi planlandı.
Hatlar uzatılacak
Planda, 2010’a kadar iç körfez vapur hatlarında iyileştirme,
2015’e kadar Mavişehir ve Güzelbahçe iskeleleriyle bağlı hatların yapımı,
2020’ye kadar Urla iskelesi ve bağlı hatların organizasyonu, 2030’a kadar da
Balıklıova, Eski Foça iskeleleri ve bağlı hatların yapılanması planlandı.
Banliyö demiryolu işletmesinin kuzey hattıyla Aliağa-Çiğli AOSB ek hattının
2010’da, Cumaovası-Torbalı ek hattının 2015’te, Torbalı-Bayındır ve Selçuk ek
hatlarının da 2030’da hizmete alınması öngörüldü.
|