alışan sayısıyla Türkiye'nin birçok ilçesinden daha büyük insan gücüne
sahip olan Esenler Otogarı, mimari yapısı ve
otobüslerin giriş-çıkışlarında meydana gelen keşmekeşle "Dünya Kültür
Başkenti" özelliğindeki İstanbul'a yakışmıyor. 6 bin personelle hizmet
vermeye çalışan otogarda yıllardır olması gereken müşteri memnuniyeti
sağlanamıyor. Girenlerin bir an önce çıkmak istediği mekânın çilesinden yalnızca
vatandaşlar değil, firma yöneticileri ve esnaf da bezmiş durumda. Pamukkale
Turizm İstanbul Bölge Müdürü İsmail Artırdı, "Yolcularımızı
böyle bir otogara taşımaktan ve böyle bir yerde hizmet vermekten utanıyoruz."
diyor.
Otogar esnafının verdiği bilgiye göre yazıhanelerin bulunduğu kısmın alt
katı, otogar projesinde indirme peronları olarak planlanmış. Ancak buradaki
kaçak yapılaşmadan dolayı amacına uygun kullanılamıyor. İsmini vermek istemeyen
otogar esnafı, düzgün bir ışıklandırması bulunmayan bu katın 'adeta umumi
tuvaleti andırdığını' anlatıyor. Saatlerce süren yolculuktan sonra otogarın
yoğun trafiği nedeniyle eşyalarıyla burada indirilen yolcular, kokudan
burunlarını tutarak geçiyor. Yerdeki su birikintileri ve çeşitli pisliklerden
dolayı attıkları her adıma dikkat etmek zorunda kalan vatandaşlar bir an önce
üst kata çıkmaya çalışıyor. Esnaflar, zemin katta bulunan tamirhanelerden dolayı
yağ, benzin ve egzoz kokusunun verdiği rahatsızlıktan yakınıyor. Yazıhane
sahipleri ise yoğunluktan dolayı yolcuları alt katlarda indirmek zorunda
kaldıklarını, özellikle de korsan otobüslerin yolcuları alt katta bıraktığını
anlatıyor. Esnaflar, tüm bunlara rağmen, yıllardır ne otogar yönetiminin ne de
belediye yetkililerinin bu duruma 'dur' dediğini aktarıyor.
Otogarın işletmesini Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri Anonim Şirketi
(BİOİAŞ) yapıyor. Otobüslerden alınan çıkış ücretleri ve her türlü
idari inisiyatif bu şirketin kontrolünde. BİOİAŞ Yönetim Kurulu Başkanı
Ahmet Yalamanoğlu, otogarın temizliği ve güvenliği açısından
ellerinden geleni yaptıklarını ve 2010 Kültür Başkenti açısından otogarın bir
sorun içermediğini ileri sürüyor. Yolcu indirmenin üst katta yapıldığını aktaran
Yalamanoğlu, Esenler Otogarı'nın dünyanın en büyük otogarlarından biri olduğunu
söylüyor.
Sadece çıkış ücreti geliri 35 milyon TL
Kültür Başkenti olacak şehrin otogarının içler acısı halde olduğunu anlatan
Pamukkale Turizm İstanbul Bölge Müdürü İsmail Artırdı ise,
'Yılda milyonlarca kişi bu otogara girip çıkıyor, burası İstanbul'un ilk görünen
yüzü. Kültür Başkenti'ne hiç yakışmayacak bir manzara var burada.' diye
konuşuyor. Günde yaklaşık bin 500 araçtan çıkış parası alındığı; ancak otogara
tek kuruş yatırım ve bakım yapılmadığı görüşünü savunan Artırdı, bu paranın
hizmet giderleri için de kullanılması gerektiğini ifade ediyor. Otogarın halini
'mezbelelik' olarak tanımlayan Artırdı, bazı firmaların bu durumu görmemeleri
için yolcularını otogara getirmediğini dile getiriyor.
Otogarda 15 yıldır esnaflık yaptığını dile getiren İbrahim T
adlı vatandaş ise, bu sürede ailesinin işyerine sadece 2 kez geldiğini
belirtiyor. Pislik ve kokular içindeki bir yere ne ailesine de bir yakınının
gelmesini kendisinin de istemediğini söyleyen İbrahim T. can ve mal
güvenliklerinin de olmadığından yakınıyor.
Bakımsızlığı ve keşmekeşinden dolayı birçok sorunu bulunmasına rağmen
otogarın ekonomik geliri ne kadar önemli bir yer olduğunu ortaya koyuyor.
Yalnızca otobüslerin çıkış ücretlerinden elde edilen gelir yılda yaklaşık 35
milyon TL'yi buluyor. Otogar yönetiminden alınan bilgiye göre günde ortalama 1.
500 otobüs kalkış yapıyor. Her otobüs için ise 65 TL çıkış ücreti alınıyor. Bu
da günde yaklaşık 100 bin TL, ayda yaklaşık 3 milyon TL ve yılda da 35 milyon
TL'yi geçen bir gelir anlamına geliyor. Yazıhane ve esnaflardan alınan aidatlar,
özel ve ticari araçlardan alınan park ücretleri ile bu rakam daha da büyüyor.
Otogar çalışanları ve vatandaşlar, bu kadar büyük bir ekonomi merkezinin neden
bakımsız olduğuna anlam veremiyor.
Ne park ücreti kanunî ne de otogarın ruhsatı var
Yap-İşlet-Devret modeliyle kurulan Büyük İstanbul Otogarı'nın sözleşmesi
Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği ile 1987
yılı Aralık ayında dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Bedreddin
Dalan arasında yapıldı. Dernek, daha sonra yetkilerini
BİOİAŞ'a devretti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB)
Teftiş Kurulu Başkanlığı'nın 2002 yılında hazırladığı müfettiş
raporunda, otogar kompleksinin tasdikli projeye uygun olmadığı belirtiliyor.
Bu raporda proje hilafı ilaveler ve imalat eksiklikleri olduğu için İBB'den
otogara yapı kullanım izni verilmediği belirtiliyor. Belediye yetkililerinden
alınan bilgiye göre bu raporun durumunda hâlâ bir değişiklik yok. Emlak
Müdürlüğü'den alınan bilgiye göre otogarın ruhsatı da yok. Yetkililer,
Büyükşehir Belediyesi ile Otogar işletmesi arasında imzalanan protokolde
otogarda özel araçlardan alınan 6 TL'lik park ücreti ile ilgili bir madde
bulunmadığı bilgisini veriyor. Alınan bu ücretten belediyeye her hangi bir
ödeme de yapılmıyor.
Esnaf satışta doğru bilgilendirilmemiş
Pazarlayıcı firmanın tanıtımıyla satışı yapılan otogardaki işyerlerinin
konumunun farklı çıkması ve ofislerin büyük bölümünün kaçak çıkması birçok
esnafı mağdur etti. Projeye göre yürüyen merdivenlerin ve asansörlerin olduğu ve
büyük alışveriş merkezleri şeklinde yapılacağı taahhüt edilen otogara, birçok
vatandaş servetini yatırdı. Tasdikli projeye uygun olarak yapılmadığı,
reklamlarda verilen sözler tutulmadığı için esnaf mağdur edildiklerini söylüyor.
Hatta haklarını aramak için bir araya gelen yüzlerce esnaf Otogar Esnafı
Mağdurları Derneği'ni kurmuş.
Dernek yöneticisi Şehap Önal, kendilerine satılan
işyerlerinin kaçak olduğunu sonradan öğrendiklerini ve yıllarca hukuk mücadelesi
verdiklerini anlattı. Nitelikli dolandırıcılığa maruz kaldıklarını iddia eden
Önal, "Biz medya şirketleri de olan pazarlama firmalarına güvenerek bu
işyerlerini satın aldık. Ancak bizden bu yapıların kaçak olduğu gizlendi.
Tanıtım reklamlarında ve broşürlerde burada müşteriler için yürüyen merdivenler
ve asansörler olacaktı. Bize anlatılanların hiçbiri yapılmadı ve 1.700 esnaf
burada dolandırıldı. Otogarın projesi onaylı olmadığı için de davalarımızı
kaybediyoruz." diyor. Otogar hakkında birçok Meclis Araştırma Komisyonu ve
belediye raporları olduğunu aktaran Önal, "Buranın günlük geliri 300 milyarın
üzerinde ama 15 yıldır tek bir çivi çakılmıyor" diyor. BİOİAŞ'ın daha önce
borsaya girmek için başvuruda bulunduğunu aktaran Şehap Önal, yapı kullanım izni
ve projesinin tasdikli projeye uygun olmadığı için SPK'nın borsaya girmesine
izin vermediğini söylüyor.
|