Bergama'da Teleferik Kavgası
Antik dünyanın Anadolu'daki önemli merkezlerinden biri olan Bergama bugünlerde teleferik tartışması yüzünden ikiye bölünmüş durumda. Bu yıl yapımına başlanan Akropol teleferiğini destekleyenler de var, bu projeye çok karşı çıkanlar da.
/FONT> Onlar karşı çıkıyor "Başlarına teleferik düşsün" TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy Bula bula Bergama’yı mı buldular? Başlarına teleferik düşsün! Kayak merkezi mi oraya teleferik yapıyorsun? Bence Bergama’ya artık turist gelmez. Bergama’da teleferiğe gerek yok. Bu teleferiği yapan, bir Bergama daha yapabilir mi? Göcek’e kiremit fabrikası kurmaya benziyor bu. Denizleri balık çiftlikleriyle öldürdük, ormanları yakıp kül ettik. Tarihimizi, evrensel değerlerimizi bozmaya kimsenin hakkı yok. Bu düşüncelerimi 26 Mayıs’ta, Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, İzmir Valisi Cahit Kıraç ve Bergama Belediye Başkanı Raşit Ürper’e ilettim. Mektupta gerekçelerimi şöyle sıraladım: UNESCO’nun hazırlayacağı yeni Dünya Kültür Mirası listesine Bergama’nın alınması düşünülüyor. Bergama’ya gelen UNESCO yetkilisi bu olaya inanamadı. Teleferik yapımı, Bergama’nın UNESCO listesine girmesini engeller. Tarihi dokunun içine yapılacak teleferik direkleri, teleferik hattı ve istasyonları bir çevre felaketi yaratır. Ayrıca bölgede 8 şiddetinde rüzgâr eser. Hatta Türkiye’nin en büyük rüzgâr santralı da Bergama’ya yapıldı. Bu yüzden ciddi bir emniyet sorunu var. Teleferiğin yaygın kullanıldığı İsviçre’de bile, yılda ortalama iki kişi teleferik kazalarında ölür. Teleferik bozulduğunda gondollar asılı kalır, turistleri kurtarmak saatler alır. "Teleferik yerine minibüs kullanılsın" Eski Bergama Müzesi Müdürü Prof. Dr. Ahmet Yaraş Antikçağdan itibaren Bergama ile Efes hep yarış içinde olmuş. 2000 yıl sonra bugün de Efes, tanıtım ve yönetimde Bergama’nın önünde. Bergama Belediye Başkanlığı’nın turizm öngörüsü yok, müzenin de böyle bir hedefi yok. Şehrin oturduğu alan Roma kalıntılarıyla dolu. Teleferiğin ayaklarının oturacağı yer çok önemli. Öte yandan bölgedeki otoyol genişletilemez, genişletilmemeli. Bence, Kızıl Avlu’nun yanında, kullanımı Milli Savunma Bakanlığı’nca müzeye bırakılan alan kullanılarak, bir çözüm geliştirilebilir. Belediye, minibüs tarzındaki küçük, üstü açık araçlarla, arkeolojik değerlere zarar vermeden ulaşım sağlayabilir. Bu tür projelerin kentin bütünü için sosyal fayda yaratması gerekir, oysa Bergama halkına yararı dokunmayacak. Bence, Bergama’yı çok daha kötü bir gelecek bekliyor. "Avrupa Peyzaj Sözleşmesi’ne uymuyor" Arkeoloji ve Sanat Dergisi Editörü Nezih Başgelen Bergama Batı Anadolu’nun anıtlarıyla en önemli yerleşim merkezlerinden biri. Bu açıdan gerek ortaçağ gerekse antik kent peyzajı içerisinde yapılacak her türlü fiziki müdahalede çok özen göstermek gerekiyor. Teleferik projesi, Türkiye’nin 2003’te imzaladığı Avrupa Peyzaj Sözleşmesi’nin ilgili maddelerine uymak zorunda. Bergama, peyzaj değerlerinin korunması açısından bugüne kadar ne yazık ki başarılı olamadı. |