.A.M Galeri / Nişantaşı Mehmet Günyeli’nin ‘İnancın Dansı‘ başlıklı
fotoğraf sergisine ev sahipliği yapıyor.
Mehmet Günyeli, “DERVİŞLER” serisinde bir “inanç hiyerarşisi”ni ön plana
çıkarıyor. İnançların insanları eşitleme hedefini ve bir ve bütün olma amacını
benimseyen ruhunu fotoğraflarında estetik bir yücelişe doğru taşımayı ihmal
etmiyor. Bu da onun fotoğraflarının, dinsel mistisizmi törensel bir disiplin ve
uyumlu bir görsellik içinde bütünlemesine kaynaklık ediyor. Mevlevi dervişler,
bulundukları mekana inanç dolu bir atmosfer yayıyor, bu bütünleşmenin ritmini
sanki tüm evrene mal eder gibi bize solutuyor.
Mehmet Günyeli’nin fotoğrafları, alışılagelmiş mevlevi görüntülerinin
çok ötesinde, yani dönmek suretiyle bir devinim oluşturan derviş imgesinin hayli
dışında, özellikle etkili bir geometriyi öne çıkaran bir bakış açısını
sergilemekte. Baş’ların sıra halinde dizildiği bir anlatıma odaklanan Günyeli,
dervişleri çevreden soyutlanmış birer figür olarak bu geometriye katkı yapan bir
boyuta taşıyor. Mistik bir duygu dinamizmini alabildiğine güçlendirmeye
çalışırken, geleneksel kültürümüzde bir “realite” olarak kabul gören “ Alevi
semahları” ve “Muharrem törenleri”ndeki kitlesel inanç ritüellerini çağrıştıran
bir yığınsallığı sergilemekten de uzak kalmıyor.
Mehmet Günyeli; din, mistisizm ve inanç okyanusunda, dansı
hem tanrısal bir yakarış, hem de dünyevi bir eylem haline getirmekten
kaçınmamış. Hepimizi transa geçmiş birer derviş misali fotoğrafların
gerçeküstücü atmosferine hapsediyor. Günyeli, evrenin renkli yüzüne sığınmak
yerine, buna koşut bir tercihi öne çıkarıyor, çalışmalarını siyah beyazın düşsel
boyutlarından yararlanarak bize sunuyor. Kamerasını “inancın dansı”na tanık
yapan, onu dervişlerle eylem birliği içinde olan bir işbirlikçi gibi
kullanmaktan haz alıyor.
|